Koffieketens veroveren de wereld | RetailDetail

Koffieketens veroveren de wereld

Koffieketens veroveren de wereld

Koffiebars zijn wereldwijd het snelst groeiende horecasegment, blijkt uit cijfers van Euromonitor International. De concurrentie in de sector neemt sterk toe, het innovatieritme wordt opgedreven.

Gefragmenteerde markt

Met een omzetgroei van 9,1% tussen 2015 en 2014 deden koffiebars het significant beter dan de horecamarkt in het algemeen (+5,7%) en ook beter dan het fastfood segment (+5,8%). In West-Europa noteerden koffiebars zelfs een recordgroei van 10,8%.

 

Het speelveld wordt meer divers, noteert Euromonitor. De grote koffieketens breiden gestaag hun territorium uit. Momenteel zijn slechts twee grote ketens in meer dan één wereldregio actief: Starbucks en McCafe (McDonalds). Het Britse Costa Coffee breidt nu wel uit naar Oost-Europa en Azië, het Japanse Doutor Coffee trekt richting Zuid-Korea en Taiwan. Het Zuid-Koreaanse Caffe Bene viseert dan weer China en de Verenigde Staten.

 

Tegelijk zijn in elke markt lokale spelers – kleine ketens en zelfstandigen – actief met onderscheidende concepten. Sommigen werken rond thema’s, anderen voegen alcohol toe aan het aanbod, of ontbijt- en lunchopties. Steeds meer spelers zien immers de snel stijgende vraag naar koffiebars en willen hun deel van de koek voor het te laat is, analyseert Euromonitor. Dat leidt tot een zeer diverse, gefragmenteerde en competitieve markt. 

 

Dit zijn de grootste koffieketens wereldwijd

 Merk  Eigenaar  Omzet 2015 (miljoen euro)  Aantal vestigingen 2015
 Starbucks  Starbucks  18.500  22.557
 Costa Coffee  Whitbread  1.600  3.036
 McCafe  McDonalds  1.280  5.044
 Doutor Coffee Shop  Doutor Nichires  630  1.108
 Coffee Bean & Tea Leaf  International Coffee & Tea  450  925
 Caffe Nero  Caffe Nero Group  390  683
 Tully's  Tully's Coffee  385  605
 Ediya Espresso  Ediya Co  315  1.240

(Bron: Euromonitor)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.