Koffiemaker Miko groeit sterk | RetailDetail

Koffiemaker Miko groeit sterk

Koffiemaker Miko groeit sterk
Miko

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Hogere omzet, lagere winst

In de eerste zes maanden van 2017 haalde Miko een omzet van 106,8 miljoen euro, goed voor een stijging van 12,4%. Daarbij deed vooral de koffietak van het bedrijf het goed (+14,4%), dankzij de overname van het Zweedse Smiling Faces en groei in bijna alle markten waar het merk aanwezig is.

 

Ondanks die hogere omzet kon Miko toch niet pronken met een hogere winst, want ook de kosten namen flink toe. De bedrijfswinst ging er dan wel met 4,4% op vooruit naar 8,1 miljoen euro, volledig te danken aan een sterke stijging bij de koffietak die een daling bij de kunststofdivisie teniet deed, maar netto was er sprake van een winstdaling van 3,3% naar 4,8 miljoen euro.

 

Een deel van die lagere winst is te verklaren door de herwaardering van de aandelenopties voor het personeel. “Door onze fors gestegen aandelenkoers moeten we volgens de IFRS-boekhoudregels een hogere provisie aanleggen voor die aandelenopties en dat weegt op de nettowinst”, zegt CEO Frans Van Tilborg aan De Tijd.

 

200 miljoen euro geen garantie

In 2016 haalde Miko een omzet van 191 miljoen euro en met de cijfers van de eerste helft van 2017 lijkt de kaap van 200 miljoen euro voor dit jaar binnen handbereik, al wil Van Tilborg die prognose nog niet uitspreken.

 

“Dat we over de 100 miljoen gingen in de eerste jaarhelft is geen garantie dat we over heel het jaar meer dan 200 miljoen omzet boeken. De eerste jaarhelft is traditioneel sterker dan de tweede. We zijn tevreden over de eerste jaarhelft en behouden ons investeringsbudget van 15,8 miljoen euro. Als teken van zelfvertrouwen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).