Koffiemaker Miko groeit sterk | RetailDetail

Koffiemaker Miko groeit sterk

Koffiemaker Miko groeit sterk
Miko

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Hogere omzet, lagere winst

In de eerste zes maanden van 2017 haalde Miko een omzet van 106,8 miljoen euro, goed voor een stijging van 12,4%. Daarbij deed vooral de koffietak van het bedrijf het goed (+14,4%), dankzij de overname van het Zweedse Smiling Faces en groei in bijna alle markten waar het merk aanwezig is.

 

Ondanks die hogere omzet kon Miko toch niet pronken met een hogere winst, want ook de kosten namen flink toe. De bedrijfswinst ging er dan wel met 4,4% op vooruit naar 8,1 miljoen euro, volledig te danken aan een sterke stijging bij de koffietak die een daling bij de kunststofdivisie teniet deed, maar netto was er sprake van een winstdaling van 3,3% naar 4,8 miljoen euro.

 

Een deel van die lagere winst is te verklaren door de herwaardering van de aandelenopties voor het personeel. “Door onze fors gestegen aandelenkoers moeten we volgens de IFRS-boekhoudregels een hogere provisie aanleggen voor die aandelenopties en dat weegt op de nettowinst”, zegt CEO Frans Van Tilborg aan De Tijd.

 

200 miljoen euro geen garantie

In 2016 haalde Miko een omzet van 191 miljoen euro en met de cijfers van de eerste helft van 2017 lijkt de kaap van 200 miljoen euro voor dit jaar binnen handbereik, al wil Van Tilborg die prognose nog niet uitspreken.

 

“Dat we over de 100 miljoen gingen in de eerste jaarhelft is geen garantie dat we over heel het jaar meer dan 200 miljoen omzet boeken. De eerste jaarhelft is traditioneel sterker dan de tweede. We zijn tevreden over de eerste jaarhelft en behouden ons investeringsbudget van 15,8 miljoen euro. Als teken van zelfvertrouwen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.