Koninklijke SlijtersUnie wil geen drank bij boekhandels | RetailDetail

Koninklijke SlijtersUnie wil geen drank bij boekhandels

Koninklijke SlijtersUnie wil geen drank bij boekhandels
http://www.shutterstock.com/nl/pic-218626861/stock-photo-red-wine-pouring-into-wine-glass-close-up.html?src=BCHl_O0CkzafzTmfyF9KXw-1-0

De Koninklijke SlijtersUnie dient een klacht in tegen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten wegens het proefproject dat die laatste is gestart, waarbij handelaars als kappers of boekhandels drank schenken aan hun klanten.

Leegloop van binnensteden tegen gaan

Volgens de vereniging is het schenken van drank een goede manier om de leegloop van de binnensteden tegen te gaan, maar volgens de brancheorganisatie voor slijters is dat tegen de wet. Ze eisen nu dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten het proefproject onmiddellijk stop zet. “Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mijn zoon van zestien een biertje gaat drinken als hij een spijkerbroek gaat kopen. En het is oneerlijke concurrentie”, zegt een woordvoerder van de SlijtersUnie aan het AD.

 

Eerder had de Rotterdamse wethouder voor Economie, Maarten Struijvenberg, al gesteld dat het geen oneerlijke concurrentie is en dat bovendien ook slijterijen zich mogen inschrijven voor het experiment. “De proef is geen vrijbrief om onbeperkt alcohol te schenken. Per deelnemer zijn regels opgesteld over wat wel en niet mag. Slijterijen konden zich ook inschrijven voor deelname. In Rotterdam is er nu eentje die zijn klanten wijn kan laten proeven en boeken mag verkopen”, aldus wethouder Struijvenberg aan het AD.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.