Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld

Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld
Klanten die hun boodschappen doen bij verschillende supermarkten om zo producten zo goedkoop mogelijk te kopen, geven niet minder geld uit maar juist meer.Dat blijkt uit het onderzoek dat econoom Mark Vroegrijk van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft uitgevoerd. Hij promoveert op 26 september op de resultaten van het onderzoek. Volgens de econoom winkelen tussen de 60 en 80 procent van de consumenten bij verschillende supermarkten om zo geld te besparen. Daarmee profiteren ze van de aanbiedingen van verschillende ketens en van prijsverschillen bij vergelijkbare producten.

De gedachte van de klanten dat ze geld besparen, klopt echter niet. "Hoe meer supermarkten een consument bezoekt, hoe meer hij of zij wordt blootgesteld aan verleidelijke aanbiedingen", zegt Vroegrijk. De klant komt uiteindelijk met een vollere winkelkar bij de kassa dan eigenlijk de bedoeling was en geeft dus in de praktijk meer geld uit dan wanneer de boodschappen bij één supermarkt waren gedaan. Vroegrijk baseert zijn conclusies op onderzoek onder zesduizend consumenten die hun uitgavepatroon bijhielden.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top