Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld | RetailDetail

Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld

Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld
Klanten die hun boodschappen doen bij verschillende supermarkten om zo producten zo goedkoop mogelijk te kopen, geven niet minder geld uit maar juist meer.Dat blijkt uit het onderzoek dat econoom Mark Vroegrijk van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft uitgevoerd. Hij promoveert op 26 september op de resultaten van het onderzoek. Volgens de econoom winkelen tussen de 60 en 80 procent van de consumenten bij verschillende supermarkten om zo geld te besparen. Daarmee profiteren ze van de aanbiedingen van verschillende ketens en van prijsverschillen bij vergelijkbare producten.

De gedachte van de klanten dat ze geld besparen, klopt echter niet. "Hoe meer supermarkten een consument bezoekt, hoe meer hij of zij wordt blootgesteld aan verleidelijke aanbiedingen", zegt Vroegrijk. De klant komt uiteindelijk met een vollere winkelkar bij de kassa dan eigenlijk de bedoeling was en geeft dus in de praktijk meer geld uit dan wanneer de boodschappen bij één supermarkt waren gedaan. Vroegrijk baseert zijn conclusies op onderzoek onder zesduizend consumenten die hun uitgavepatroon bijhielden.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.