Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld

Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld
Klanten die hun boodschappen doen bij verschillende supermarkten om zo producten zo goedkoop mogelijk te kopen, geven niet minder geld uit maar juist meer.Dat blijkt uit het onderzoek dat econoom Mark Vroegrijk van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft uitgevoerd. Hij promoveert op 26 september op de resultaten van het onderzoek. Volgens de econoom winkelen tussen de 60 en 80 procent van de consumenten bij verschillende supermarkten om zo geld te besparen. Daarmee profiteren ze van de aanbiedingen van verschillende ketens en van prijsverschillen bij vergelijkbare producten.

De gedachte van de klanten dat ze geld besparen, klopt echter niet. "Hoe meer supermarkten een consument bezoekt, hoe meer hij of zij wordt blootgesteld aan verleidelijke aanbiedingen", zegt Vroegrijk. De klant komt uiteindelijk met een vollere winkelkar bij de kassa dan eigenlijk de bedoeling was en geeft dus in de praktijk meer geld uit dan wanneer de boodschappen bij één supermarkt waren gedaan. Vroegrijk baseert zijn conclusies op onderzoek onder zesduizend consumenten die hun uitgavepatroon bijhielden.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top