Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld | RetailDetail

Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld

Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld
Klanten die hun boodschappen doen bij verschillende supermarkten om zo producten zo goedkoop mogelijk te kopen, geven niet minder geld uit maar juist meer.Dat blijkt uit het onderzoek dat econoom Mark Vroegrijk van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft uitgevoerd. Hij promoveert op 26 september op de resultaten van het onderzoek. Volgens de econoom winkelen tussen de 60 en 80 procent van de consumenten bij verschillende supermarkten om zo geld te besparen. Daarmee profiteren ze van de aanbiedingen van verschillende ketens en van prijsverschillen bij vergelijkbare producten.

De gedachte van de klanten dat ze geld besparen, klopt echter niet. "Hoe meer supermarkten een consument bezoekt, hoe meer hij of zij wordt blootgesteld aan verleidelijke aanbiedingen", zegt Vroegrijk. De klant komt uiteindelijk met een vollere winkelkar bij de kassa dan eigenlijk de bedoeling was en geeft dus in de praktijk meer geld uit dan wanneer de boodschappen bij één supermarkt waren gedaan. Vroegrijk baseert zijn conclusies op onderzoek onder zesduizend consumenten die hun uitgavepatroon bijhielden.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.