Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld

Koopjesjagers in supermarkt besparen geen geld
Klanten die hun boodschappen doen bij verschillende supermarkten om zo producten zo goedkoop mogelijk te kopen, geven niet minder geld uit maar juist meer.Dat blijkt uit het onderzoek dat econoom Mark Vroegrijk van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft uitgevoerd. Hij promoveert op 26 september op de resultaten van het onderzoek. Volgens de econoom winkelen tussen de 60 en 80 procent van de consumenten bij verschillende supermarkten om zo geld te besparen. Daarmee profiteren ze van de aanbiedingen van verschillende ketens en van prijsverschillen bij vergelijkbare producten.

De gedachte van de klanten dat ze geld besparen, klopt echter niet. "Hoe meer supermarkten een consument bezoekt, hoe meer hij of zij wordt blootgesteld aan verleidelijke aanbiedingen", zegt Vroegrijk. De klant komt uiteindelijk met een vollere winkelkar bij de kassa dan eigenlijk de bedoeling was en geeft dus in de praktijk meer geld uit dan wanneer de boodschappen bij één supermarkt waren gedaan. Vroegrijk baseert zijn conclusies op onderzoek onder zesduizend consumenten die hun uitgavepatroon bijhielden.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top