Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen
Shutterstock

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

 

Monsterwinst

De immense winstgroei was dan ook te danken aan een hervorming van de belastingen in de Verenigde Staten. De omzet steeg met amper 0,3% naar 6,9 miljard dollar (5,5 miljard euro), maar op vergelijkbare basis was er sprake van een daling van 0,6%. De winst steeg van 944 miljoen dollar naar liefst 8 miljard dollar (6,4 miljard euro), maar dat was volledig te danken aan eenmalige inkomsten die gepaard gingen met een belastinghervorming in de Verenigde Staten.

 

In Europa doet Kraft Heinz het nog best goed, met een vergelijkbare omzetgroei van 0,9%, maar zowel in Canada als in de Verenigde Staten is er een terugval (van respectievelijk 8,6% en 1,1%). Vooral de daling in de Verenigde Staten weegt zwaar door, aangezien dat veruit de grootste markt is voor Kraft Heinz. Op de thuismarkt daalde onder andere de verkoop van noten, kaas en vleeswaren.

 

Potentieel niet weerspiegeld

“Het is duidelijk dat onze financiële prestatie in 2017 onze vooruitgang of potentieel niet weerspiegelt”, zegt CEO Bernardo Hees. “We hebben belangrijke verbeteringen gemaakt in veel van onze zaken en we slaagden er in om een aantal belangrijke investeringen aan het einde van het jaar te versnellen. Dat zou ons moeten helpen om het bedrijf te laten groeien in 2018 en daarna.”

 

Analisten stellen dat Kraft Heinz het moeilijk zal hebben om nog op eigen houtje verder te groeien en denken dat het nodig zal zijn om een belangrijke overname door te voeren. Dat probeerde Kraft Heinz vorig jaar al toen het een bod deed op Unilever, maar dat werd afgeslagen door het Brits-Nederlandse bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.