Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen
Shutterstock

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

 

Monsterwinst

De immense winstgroei was dan ook te danken aan een hervorming van de belastingen in de Verenigde Staten. De omzet steeg met amper 0,3% naar 6,9 miljard dollar (5,5 miljard euro), maar op vergelijkbare basis was er sprake van een daling van 0,6%. De winst steeg van 944 miljoen dollar naar liefst 8 miljard dollar (6,4 miljard euro), maar dat was volledig te danken aan eenmalige inkomsten die gepaard gingen met een belastinghervorming in de Verenigde Staten.

 

In Europa doet Kraft Heinz het nog best goed, met een vergelijkbare omzetgroei van 0,9%, maar zowel in Canada als in de Verenigde Staten is er een terugval (van respectievelijk 8,6% en 1,1%). Vooral de daling in de Verenigde Staten weegt zwaar door, aangezien dat veruit de grootste markt is voor Kraft Heinz. Op de thuismarkt daalde onder andere de verkoop van noten, kaas en vleeswaren.

 

Potentieel niet weerspiegeld

“Het is duidelijk dat onze financiële prestatie in 2017 onze vooruitgang of potentieel niet weerspiegelt”, zegt CEO Bernardo Hees. “We hebben belangrijke verbeteringen gemaakt in veel van onze zaken en we slaagden er in om een aantal belangrijke investeringen aan het einde van het jaar te versnellen. Dat zou ons moeten helpen om het bedrijf te laten groeien in 2018 en daarna.”

 

Analisten stellen dat Kraft Heinz het moeilijk zal hebben om nog op eigen houtje verder te groeien en denken dat het nodig zal zijn om een belangrijke overname door te voeren. Dat probeerde Kraft Heinz vorig jaar al toen het een bod deed op Unilever, maar dat werd afgeslagen door het Brits-Nederlandse bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.