Kritiek op Albert Heijn zwelt verder aan | RetailDetail

Kritiek op Albert Heijn zwelt verder aan

Kritiek op Albert Heijn zwelt verder aan
De uitgelekte brief van Albert Heijn waarin 2 procent extra korting wordt geëist van fabrikanten blijft voor ophef zorgen. Deze keer was het staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken die de marktleider onder de supermarkten een veeg uit de pan gaf.Bleker was te gast bij de viering van tien jaar agrologistiek op de Floriade in Venlo. Daar gaf hij in antwoord op vragen uit de zaal aan niet gecharmeerd te zijn van de actie van Albert Heijn. ''De sleutel ligt bij de supermarkten als het gaat om duurzaam en diervriendelijke produceren voor eerlijke prijzen. Albert Heijn stopt de sleutel alleen niet in het kistje maar legt het eronder", stelde Bleker. De staatssecretaris heeft zelf een boerenachtergrond.

Eind vorige week hebben verschillende bonden voor voedselproducenten al actiegevoerd voor het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Het ging daarbij vooral om landbouworganisaties. Het CDA, de partij van Henk Bleker, stelde bij monde van kamerlid Ger Koopmans schriftelijke vragen over de actie van AH in het parlement. Eerder had de SP ook al vragen gesteld. Waarschijnlijk onder invloed van de stortvloed aan negatieve publiciteit krabbelt Albert Heijn intussen iets terug. Maandag werd aangekondigd de korting op te schorten voor leveranciers die door de korting in de problemen komen.

Intussen is ook duidelijk dat de actie van Albert Heijn navolging heeft gekregen. In reactie heeft concurrent Jumbo een soortgelijke brief gestuurd naar leveranciers. De eis van een Hallo Jumbo-bonus van 1,25 procent lag al langer op tafel, maar wordt met de nieuwe brief nog een keer verduidelijkt. Jumbo stelt in dezelfde brief, in handen van de redactie van het vakblad Distrifood, ook de betalingstermijn verder te gaan oprekken.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.