Kritiek op Albert Heijn zwelt verder aan

Kritiek op Albert Heijn zwelt verder aan
De uitgelekte brief van Albert Heijn waarin 2 procent extra korting wordt geëist van fabrikanten blijft voor ophef zorgen. Deze keer was het staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken die de marktleider onder de supermarkten een veeg uit de pan gaf.Bleker was te gast bij de viering van tien jaar agrologistiek op de Floriade in Venlo. Daar gaf hij in antwoord op vragen uit de zaal aan niet gecharmeerd te zijn van de actie van Albert Heijn. ''De sleutel ligt bij de supermarkten als het gaat om duurzaam en diervriendelijke produceren voor eerlijke prijzen. Albert Heijn stopt de sleutel alleen niet in het kistje maar legt het eronder", stelde Bleker. De staatssecretaris heeft zelf een boerenachtergrond.

Eind vorige week hebben verschillende bonden voor voedselproducenten al actiegevoerd voor het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Het ging daarbij vooral om landbouworganisaties. Het CDA, de partij van Henk Bleker, stelde bij monde van kamerlid Ger Koopmans schriftelijke vragen over de actie van AH in het parlement. Eerder had de SP ook al vragen gesteld. Waarschijnlijk onder invloed van de stortvloed aan negatieve publiciteit krabbelt Albert Heijn intussen iets terug. Maandag werd aangekondigd de korting op te schorten voor leveranciers die door de korting in de problemen komen.

Intussen is ook duidelijk dat de actie van Albert Heijn navolging heeft gekregen. In reactie heeft concurrent Jumbo een soortgelijke brief gestuurd naar leveranciers. De eis van een Hallo Jumbo-bonus van 1,25 procent lag al langer op tafel, maar wordt met de nieuwe brief nog een keer verduidelijkt. Jumbo stelt in dezelfde brief, in handen van de redactie van het vakblad Distrifood, ook de betalingstermijn verder te gaan oprekken.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top