Kritiek op Albert Heijn zwelt verder aan

Kritiek op Albert Heijn zwelt verder aan
De uitgelekte brief van Albert Heijn waarin 2 procent extra korting wordt geëist van fabrikanten blijft voor ophef zorgen. Deze keer was het staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken die de marktleider onder de supermarkten een veeg uit de pan gaf.Bleker was te gast bij de viering van tien jaar agrologistiek op de Floriade in Venlo. Daar gaf hij in antwoord op vragen uit de zaal aan niet gecharmeerd te zijn van de actie van Albert Heijn. ''De sleutel ligt bij de supermarkten als het gaat om duurzaam en diervriendelijke produceren voor eerlijke prijzen. Albert Heijn stopt de sleutel alleen niet in het kistje maar legt het eronder", stelde Bleker. De staatssecretaris heeft zelf een boerenachtergrond.

Eind vorige week hebben verschillende bonden voor voedselproducenten al actiegevoerd voor het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Het ging daarbij vooral om landbouworganisaties. Het CDA, de partij van Henk Bleker, stelde bij monde van kamerlid Ger Koopmans schriftelijke vragen over de actie van AH in het parlement. Eerder had de SP ook al vragen gesteld. Waarschijnlijk onder invloed van de stortvloed aan negatieve publiciteit krabbelt Albert Heijn intussen iets terug. Maandag werd aangekondigd de korting op te schorten voor leveranciers die door de korting in de problemen komen.

Intussen is ook duidelijk dat de actie van Albert Heijn navolging heeft gekregen. In reactie heeft concurrent Jumbo een soortgelijke brief gestuurd naar leveranciers. De eis van een Hallo Jumbo-bonus van 1,25 procent lag al langer op tafel, maar wordt met de nieuwe brief nog een keer verduidelijkt. Jumbo stelt in dezelfde brief, in handen van de redactie van het vakblad Distrifood, ook de betalingstermijn verder te gaan oprekken.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top