Kritiek op Albert Heijn zwelt verder aan

Kritiek op Albert Heijn zwelt verder aan
De uitgelekte brief van Albert Heijn waarin 2 procent extra korting wordt geëist van fabrikanten blijft voor ophef zorgen. Deze keer was het staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken die de marktleider onder de supermarkten een veeg uit de pan gaf.Bleker was te gast bij de viering van tien jaar agrologistiek op de Floriade in Venlo. Daar gaf hij in antwoord op vragen uit de zaal aan niet gecharmeerd te zijn van de actie van Albert Heijn. ''De sleutel ligt bij de supermarkten als het gaat om duurzaam en diervriendelijke produceren voor eerlijke prijzen. Albert Heijn stopt de sleutel alleen niet in het kistje maar legt het eronder", stelde Bleker. De staatssecretaris heeft zelf een boerenachtergrond.

Eind vorige week hebben verschillende bonden voor voedselproducenten al actiegevoerd voor het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Het ging daarbij vooral om landbouworganisaties. Het CDA, de partij van Henk Bleker, stelde bij monde van kamerlid Ger Koopmans schriftelijke vragen over de actie van AH in het parlement. Eerder had de SP ook al vragen gesteld. Waarschijnlijk onder invloed van de stortvloed aan negatieve publiciteit krabbelt Albert Heijn intussen iets terug. Maandag werd aangekondigd de korting op te schorten voor leveranciers die door de korting in de problemen komen.

Intussen is ook duidelijk dat de actie van Albert Heijn navolging heeft gekregen. In reactie heeft concurrent Jumbo een soortgelijke brief gestuurd naar leveranciers. De eis van een Hallo Jumbo-bonus van 1,25 procent lag al langer op tafel, maar wordt met de nieuwe brief nog een keer verduidelijkt. Jumbo stelt in dezelfde brief, in handen van de redactie van het vakblad Distrifood, ook de betalingstermijn verder te gaan oprekken.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top