Kroger lijft Harris Teeter voor de neus van Ahold in

Kroger lijft Harris Teeter voor de neus van Ahold in

De Amerikaanse supermarktketen Kroger neemt zijn branchegenoot Harris Teeter over. Voor net geen twee miljard euro krijgt de nieuwe eigenaar er 212 winkels bij in het zuidoosten van de Verenigde Staten. Ahold, dat ook interesse had, vist dus achter het net.

Voor de neus van Ahold

Harris Teeter had een erg verspreid aandeelhouderschap. Hoewel de onderneming in 1960 werd opgericht door twee families, is ze nu voor 93% in handen van institutionele investeerders. De grootste onder hen is de vermogensbeheerder Neuberger Berman, die iets meer dan 12% van het bedrijf controleert.

 

Toen het bedrijf recentelijk voor een overname werd benaderd door twee investeringsfondsen besloot het alle strategische opties te bekijken. Die oefening heeft nu geleid tot een verkoop aan branchegenoot Kroger. Die krijgt er meteen 212 winkels bij in de staten Delaware, Florida, Georgia, Maryland, North Carolina, South Carolina, Tennessee, Virginia en Washington D.C. Daardoor werd de transactie ook gevolgd bij Delhaize: de Belgische groep is ook actief in die regio.

 

Ook Ahold had graag via Harris Teeter zijn positie in de VS versterkt: de groep is in de VS al aanwezig met ketens als Stop & Shop, Giant Food, Giant Food Stores, Martin's Food Markets en Peapod. Samen tellen die 750 winkels en zijn ze goed voor een tewerkstelling van 117.000 mensen en een omzet van 25 miljard dollar.

 

Een van grootste overnames van de eeuw

Globaal genomen zou het gaan om de vierde belangrijkste overname van een voedingsretailer in de laatste tien jaar. In het boekjaar 2012 was Harris Teeter goed voor een omzet van 4,5 miljard dollar, omgerekend zo'n 3,4 miljard euro. Ze hield daar een bedrijfskasstroom van 306,5 miljoen dollar of 232 miljoen euro aan over. Kroger betaalt voor de overname dus zowat acht keer de bedrijfskasstroom.

 

Na de fusie klimt Kroger tot 2.631 supermarkten in de VS. Bovendien kent het weinig overlapping met Harris Teeter, dat vooral aanwezig is in buurten waar gezinnen met een hogere koopkracht wonen. Het bedrijf zet dan ook vooral in op kwaliteit en dienstverlening.

 

Kroger heeft niet de intentie om winkels te sluiten, ook de naam van de overgenomen keten blijft behouden. De overnemer zegt in de komende drie à vier jaar niettemin 40 à 60 miljoen dollar (ruwweg 30 tot 50 miljoen euro) aan synergievoordelen te kunnen realiseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top