Kroger lijft Harris Teeter voor de neus van Ahold in | RetailDetail

Kroger lijft Harris Teeter voor de neus van Ahold in

Kroger lijft Harris Teeter voor de neus van Ahold in

De Amerikaanse supermarktketen Kroger neemt zijn branchegenoot Harris Teeter over. Voor net geen twee miljard euro krijgt de nieuwe eigenaar er 212 winkels bij in het zuidoosten van de Verenigde Staten. Ahold, dat ook interesse had, vist dus achter het net.

Voor de neus van Ahold

Harris Teeter had een erg verspreid aandeelhouderschap. Hoewel de onderneming in 1960 werd opgericht door twee families, is ze nu voor 93% in handen van institutionele investeerders. De grootste onder hen is de vermogensbeheerder Neuberger Berman, die iets meer dan 12% van het bedrijf controleert.

 

Toen het bedrijf recentelijk voor een overname werd benaderd door twee investeringsfondsen besloot het alle strategische opties te bekijken. Die oefening heeft nu geleid tot een verkoop aan branchegenoot Kroger. Die krijgt er meteen 212 winkels bij in de staten Delaware, Florida, Georgia, Maryland, North Carolina, South Carolina, Tennessee, Virginia en Washington D.C. Daardoor werd de transactie ook gevolgd bij Delhaize: de Belgische groep is ook actief in die regio.

 

Ook Ahold had graag via Harris Teeter zijn positie in de VS versterkt: de groep is in de VS al aanwezig met ketens als Stop & Shop, Giant Food, Giant Food Stores, Martin's Food Markets en Peapod. Samen tellen die 750 winkels en zijn ze goed voor een tewerkstelling van 117.000 mensen en een omzet van 25 miljard dollar.

 

Een van grootste overnames van de eeuw

Globaal genomen zou het gaan om de vierde belangrijkste overname van een voedingsretailer in de laatste tien jaar. In het boekjaar 2012 was Harris Teeter goed voor een omzet van 4,5 miljard dollar, omgerekend zo'n 3,4 miljard euro. Ze hield daar een bedrijfskasstroom van 306,5 miljoen dollar of 232 miljoen euro aan over. Kroger betaalt voor de overname dus zowat acht keer de bedrijfskasstroom.

 

Na de fusie klimt Kroger tot 2.631 supermarkten in de VS. Bovendien kent het weinig overlapping met Harris Teeter, dat vooral aanwezig is in buurten waar gezinnen met een hogere koopkracht wonen. Het bedrijf zet dan ook vooral in op kwaliteit en dienstverlening.

 

Kroger heeft niet de intentie om winkels te sluiten, ook de naam van de overgenomen keten blijft behouden. De overnemer zegt in de komende drie à vier jaar niettemin 40 à 60 miljoen dollar (ruwweg 30 tot 50 miljoen euro) aan synergievoordelen te kunnen realiseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.