Kroger lijft Harris Teeter voor de neus van Ahold in

Kroger lijft Harris Teeter voor de neus van Ahold in

De Amerikaanse supermarktketen Kroger neemt zijn branchegenoot Harris Teeter over. Voor net geen twee miljard euro krijgt de nieuwe eigenaar er 212 winkels bij in het zuidoosten van de Verenigde Staten. Ahold, dat ook interesse had, vist dus achter het net.

Voor de neus van Ahold

Harris Teeter had een erg verspreid aandeelhouderschap. Hoewel de onderneming in 1960 werd opgericht door twee families, is ze nu voor 93% in handen van institutionele investeerders. De grootste onder hen is de vermogensbeheerder Neuberger Berman, die iets meer dan 12% van het bedrijf controleert.

 

Toen het bedrijf recentelijk voor een overname werd benaderd door twee investeringsfondsen besloot het alle strategische opties te bekijken. Die oefening heeft nu geleid tot een verkoop aan branchegenoot Kroger. Die krijgt er meteen 212 winkels bij in de staten Delaware, Florida, Georgia, Maryland, North Carolina, South Carolina, Tennessee, Virginia en Washington D.C. Daardoor werd de transactie ook gevolgd bij Delhaize: de Belgische groep is ook actief in die regio.

 

Ook Ahold had graag via Harris Teeter zijn positie in de VS versterkt: de groep is in de VS al aanwezig met ketens als Stop & Shop, Giant Food, Giant Food Stores, Martin's Food Markets en Peapod. Samen tellen die 750 winkels en zijn ze goed voor een tewerkstelling van 117.000 mensen en een omzet van 25 miljard dollar.

 

Een van grootste overnames van de eeuw

Globaal genomen zou het gaan om de vierde belangrijkste overname van een voedingsretailer in de laatste tien jaar. In het boekjaar 2012 was Harris Teeter goed voor een omzet van 4,5 miljard dollar, omgerekend zo'n 3,4 miljard euro. Ze hield daar een bedrijfskasstroom van 306,5 miljoen dollar of 232 miljoen euro aan over. Kroger betaalt voor de overname dus zowat acht keer de bedrijfskasstroom.

 

Na de fusie klimt Kroger tot 2.631 supermarkten in de VS. Bovendien kent het weinig overlapping met Harris Teeter, dat vooral aanwezig is in buurten waar gezinnen met een hogere koopkracht wonen. Het bedrijf zet dan ook vooral in op kwaliteit en dienstverlening.

 

Kroger heeft niet de intentie om winkels te sluiten, ook de naam van de overgenomen keten blijft behouden. De overnemer zegt in de komende drie à vier jaar niettemin 40 à 60 miljoen dollar (ruwweg 30 tot 50 miljoen euro) aan synergievoordelen te kunnen realiseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top