Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers

Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers

De verkoop van Oranje-producten heeft supermarkten in de week tot en met 28 april ongeveer tien miljoen euro extra omzet opgeleverd. De totale extra verdiensten nemen nog toe als ook de cijfers over de laatste twee dagen bekend zijn.

Vooral in het midden van het land

Onderzoeksbureau GfK meldt dat bijna één op de vijf huishoudens deze week één of meerdere producten hebben gekocht uit de zogenoemde Oranje-selectie, een door GfK samengestelde mand met speciaal vanwege de kroning van koning Willem-Alexander geproduceerde producten. Het waren volgens de onderzoekers vooral ouderen en jongeren die Oranjeproducten kochten, gezinnen waren hier minder mee bezig.

 

Vooral in de Randstad (Noord-Holland en Zuid-Holland, met uitzondering van de 3 grote steden) en het midden van het land (Utrecht en Gelderland) werden veel Oranje-producten verkocht; Zeeland en de drie grote steden blijven achter. Het traditionele feestproduct tompouce beleefde een enorme verkooppiek: afgelopen week heeft 11,4 procent van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht, zes keer zo veel als in een normale week.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top