Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers | RetailDetail

Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers

Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers

De verkoop van Oranje-producten heeft supermarkten in de week tot en met 28 april ongeveer tien miljoen euro extra omzet opgeleverd. De totale extra verdiensten nemen nog toe als ook de cijfers over de laatste twee dagen bekend zijn.

Vooral in het midden van het land

Onderzoeksbureau GfK meldt dat bijna één op de vijf huishoudens deze week één of meerdere producten hebben gekocht uit de zogenoemde Oranje-selectie, een door GfK samengestelde mand met speciaal vanwege de kroning van koning Willem-Alexander geproduceerde producten. Het waren volgens de onderzoekers vooral ouderen en jongeren die Oranjeproducten kochten, gezinnen waren hier minder mee bezig.

 

Vooral in de Randstad (Noord-Holland en Zuid-Holland, met uitzondering van de 3 grote steden) en het midden van het land (Utrecht en Gelderland) werden veel Oranje-producten verkocht; Zeeland en de drie grote steden blijven achter. Het traditionele feestproduct tompouce beleefde een enorme verkooppiek: afgelopen week heeft 11,4 procent van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht, zes keer zo veel als in een normale week.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.