Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers

Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers

De verkoop van Oranje-producten heeft supermarkten in de week tot en met 28 april ongeveer tien miljoen euro extra omzet opgeleverd. De totale extra verdiensten nemen nog toe als ook de cijfers over de laatste twee dagen bekend zijn.

Vooral in het midden van het land

Onderzoeksbureau GfK meldt dat bijna één op de vijf huishoudens deze week één of meerdere producten hebben gekocht uit de zogenoemde Oranje-selectie, een door GfK samengestelde mand met speciaal vanwege de kroning van koning Willem-Alexander geproduceerde producten. Het waren volgens de onderzoekers vooral ouderen en jongeren die Oranjeproducten kochten, gezinnen waren hier minder mee bezig.

 

Vooral in de Randstad (Noord-Holland en Zuid-Holland, met uitzondering van de 3 grote steden) en het midden van het land (Utrecht en Gelderland) werden veel Oranje-producten verkocht; Zeeland en de drie grote steden blijven achter. Het traditionele feestproduct tompouce beleefde een enorme verkooppiek: afgelopen week heeft 11,4 procent van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht, zes keer zo veel als in een normale week.

Tags: