Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers | RetailDetail

Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers

Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers

De verkoop van Oranje-producten heeft supermarkten in de week tot en met 28 april ongeveer tien miljoen euro extra omzet opgeleverd. De totale extra verdiensten nemen nog toe als ook de cijfers over de laatste twee dagen bekend zijn.

Vooral in het midden van het land

Onderzoeksbureau GfK meldt dat bijna één op de vijf huishoudens deze week één of meerdere producten hebben gekocht uit de zogenoemde Oranje-selectie, een door GfK samengestelde mand met speciaal vanwege de kroning van koning Willem-Alexander geproduceerde producten. Het waren volgens de onderzoekers vooral ouderen en jongeren die Oranjeproducten kochten, gezinnen waren hier minder mee bezig.

 

Vooral in de Randstad (Noord-Holland en Zuid-Holland, met uitzondering van de 3 grote steden) en het midden van het land (Utrecht en Gelderland) werden veel Oranje-producten verkocht; Zeeland en de drie grote steden blijven achter. Het traditionele feestproduct tompouce beleefde een enorme verkooppiek: afgelopen week heeft 11,4 procent van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht, zes keer zo veel als in een normale week.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.