Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers

Kroning: 10 miljoen extra omzet voor supers

De verkoop van Oranje-producten heeft supermarkten in de week tot en met 28 april ongeveer tien miljoen euro extra omzet opgeleverd. De totale extra verdiensten nemen nog toe als ook de cijfers over de laatste twee dagen bekend zijn.

Vooral in het midden van het land

Onderzoeksbureau GfK meldt dat bijna één op de vijf huishoudens deze week één of meerdere producten hebben gekocht uit de zogenoemde Oranje-selectie, een door GfK samengestelde mand met speciaal vanwege de kroning van koning Willem-Alexander geproduceerde producten. Het waren volgens de onderzoekers vooral ouderen en jongeren die Oranjeproducten kochten, gezinnen waren hier minder mee bezig.

 

Vooral in de Randstad (Noord-Holland en Zuid-Holland, met uitzondering van de 3 grote steden) en het midden van het land (Utrecht en Gelderland) werden veel Oranje-producten verkocht; Zeeland en de drie grote steden blijven achter. Het traditionele feestproduct tompouce beleefde een enorme verkooppiek: afgelopen week heeft 11,4 procent van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht, zes keer zo veel als in een normale week.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top