Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje | RetailDetail

Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje

Kwart meer winst voor Ter Beke ondanks omzetdipje

Voedingsgroep Ter Beke zag in 2015 zijn omzet lichtjes dalen maar wist zijn winst wel fors op te schroeven. Voor 2016 maakt de groep uit Waarschoot zich sterk het resultaat van 2015 te overtreffen.

 

Verlies van Duits contract weegt door

Ter Beke, producent van vleeswaren (o.a. L’Ardennaise) en bereide gerechten (Come a Casa), zag zijn omzet in 2015 lichtjes dalen tot 396,3 miljoen euro (-0,9%). Die daling komt volledig op rekening van de divisie ‘bereide gerechten’, die zo’n 4% inboette omdat Ter Beke een groot contract op de Duitse markt kwijtspeelde. “Deze daling situeert zich volledig in het eerste semester 2015. De omzet in de tweede jaarhelft 2015 is nagenoeg gelijk aan die van dezelfde periode in 2014”, meldt de groep in een persbericht.

 

“De omzet van de vleeswarendivisie stijgt met 1,3 miljoen euro  (+0,5%). Deze vooruitgang bevat de eerste resultaten van de groeistrategie voor de Nederlandse vleeswarenmarkt.”

 

Onder de streep hield het bedrijf uit Waarschoot uiteindelijk 10,3 miljoen euro over: een stijging met 26,6% en dat is meer dan de analistenverwachtingen. “Dit is zowel het gevolg van de verhoogde omzet in de tweede jaarhelft als van de blijvende focus op de rendabiliteit van het productgamma en de verder doorgedreven kostenbeheersing in beide divisies”, klinkt het.

 

“2016 wordt beter”

In 2016 werkt Ter Beke naar eigen zeggen verder aan “verhoogde focus op de rendabiliteit en groei van het productgamma en de doorgedreven kostenbeheersing en -reductie. De groep vertrouwt erop dat, behoudens onvoorziene marktomstandigheden, het resultaat voor 2016 het resultaat van 2015 zal overtreffen.”

 

Ter Beke trakteert zijn aandeelhouders alvast op een dividend van 3,50 euro per aandeel, een stijging met liefst 40% tegenover vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.