Kweekvlees tegen 2021 in de winkel? | RetailDetail

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?
Foto Mosa Meat

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

 

Stamcellen

Het geld komt van M Ventures (het investeringsfonds van farmaciebedrijf Merck) en van de Zwitserse vleesverwerker Bell Food Group, zo meldt Mosa Meat in een persbericht. De startup wil de middelen gebruiken om een goedkoper productieproces te ontwikkelen voor kweekvlees en om de bouw van een pilootfabriek voor te bereiden. Die moet tegen 2021 een eerste product op de markt moet brengen: de knowhow van Merck op het vlak van celculturen zal daarbij helpen. 

 

Mosa Meat, opgericht door professor Mark Post van de Universiteit Maastricht, presenteerde in 2013 de allereerste burger die gekweekt werd op basis van stamcellen van een koe. Dat stukje vlees kostte toen nog wel zo’n 250.000 euro. Eén van de eerste investeerders in het bedrijf was Sergey Brin, mede-oprichter van Google.

 

Milieubewust alternatief

De nieuwe geldschieters geloven in een mooie toekomst voor laboratoriumvlees: “Het vervangen van traditionele vleesproductie door gekweekt vlees zou een enorme impact hebben op de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, en zou een disruptie betekenen voor een oude, gevestigde en momenteel onhoudbare industrie,” zegt Alexander Hoffmann van M Ventures. “De vraag naar vlees blijft stijgen en zal in de toekomst niet langer door traditionele veeteelt kunnen worden voldaan”, meent Lorenz Wyss, CEO van Bell Food Group. “Wij geloven dat deze technologie een echt alternatief kan worden voor milieubewuste consumenten.”

 

Zo ver is het echter nog niet. Eén van de knelpunten is de goedkeuring voor consumptie door de Europese voedselautoriteit EFSA – kweekvlees is immers een zogenaamd ‘novel food’ – en die procedure kan jaren aanslepen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.