La Place is beste horecamerk | RetailDetail

La Place is beste horecamerk

La Place is beste horecamerk

La Place staat op de eerste plaats als beste horecamerk van Nederland, gevolgd door McDonald’s en Van Der Valk. Dit blijkt uit het Horeca Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat de reputatie van de 50 grootste consumentenmerken in foodservice aangeeft.

 

Scoren op waardering en vertrouwdheid

Het verschil in de kracht van de merken La Place en McDonald’s is maar klein, blijkt uit het merkenonderzoek. McDonald’s is het bekendste horecamerk van Nederland, maar bij La Place heeft de Nederlandse consument een warmer gevoel. Vooral onder hoger opgeleiden is La Place populair. Van Der Valk is het meest geliefd onder 55-plussers.

 

La Place scoort met name op waardering en vertrouwdheid hoog onder consumenten. Het La Place-merk  is vrijwel even sterk als het moedermerk Jumbo. Beide merken doen het even goed op merkkracht, bekendheid en waardering. Jumbo komt op het vlak van binding weliswaar beter uit de bus, dankzij de hogere bezoekfrequentie aan de supermarkten.

 

Op de ranglijst van sterkste horecamerken staan achtereenvolgens vanaf nummer vier Starbucks, Burger King, Subway, Thuisbezorgd.nlDomino’s Pizza, Délifrance en KFC.

 

Thuisbezorgd.nl hoogste verwachting

Het merk Thuisbezorgd.nl kent de hoogste verwachting voor groei. Ook voor Starbucks en Van Der Valk zijn de verwachtingen positief. Ondanks de negatieve publiciteit over de kwaliteit en duurzaamheid van fast-servicerestaurants verwacht de Nederlandse consument bij dit segment de meeste groei, met McDonald’s als voorloper. Burger King en KFC staan eveneens in de top tien van verwachte groeiers.

 

Zes van de tien sterkste merken van de Nederlandse horecasector bevinden zich in het lunch- en fastservice-segment. Naast La Place staan ook de lunchzaken Subway en Délifrance in de top tien. Ook de drie fast-servicemerken (McDonald’s, Burger King en KFC) staan op een dominante positie.

 

Bij de consumenten van 18 tot 30 jaar wordt de top drie zelfs bezet door lunchzaken en fastservice-restaurants. La Place staat ook voor jongeren op de eerste plaats, gevolgd door McDonald’s en Subway. Ook KFC heeft een sterke plaats bij de jongere consument. Terwijl de gemiddelde Nederlander voorkeur heeft voor Burger King boven KFC, zijn deze twee merken onder jongeren even geliefd.

 

Voor het Horeca Merkenonderzoek werden 750 respondenten ondervraagd over kracht en imago van de vijftig grootste horecamerken in omzet. Ieder merk is op veertig factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (zestien factoren), prestatie (achttien factoren), (intentie tot) bezoek/aankoop en groeiverwachting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.