La Place is beste horecamerk | RetailDetail

La Place is beste horecamerk

La Place is beste horecamerk

La Place staat op de eerste plaats als beste horecamerk van Nederland, gevolgd door McDonald’s en Van Der Valk. Dit blijkt uit het Horeca Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat de reputatie van de 50 grootste consumentenmerken in foodservice aangeeft.

 

Scoren op waardering en vertrouwdheid

Het verschil in de kracht van de merken La Place en McDonald’s is maar klein, blijkt uit het merkenonderzoek. McDonald’s is het bekendste horecamerk van Nederland, maar bij La Place heeft de Nederlandse consument een warmer gevoel. Vooral onder hoger opgeleiden is La Place populair. Van Der Valk is het meest geliefd onder 55-plussers.

 

La Place scoort met name op waardering en vertrouwdheid hoog onder consumenten. Het La Place-merk  is vrijwel even sterk als het moedermerk Jumbo. Beide merken doen het even goed op merkkracht, bekendheid en waardering. Jumbo komt op het vlak van binding weliswaar beter uit de bus, dankzij de hogere bezoekfrequentie aan de supermarkten.

 

Op de ranglijst van sterkste horecamerken staan achtereenvolgens vanaf nummer vier Starbucks, Burger King, Subway, Thuisbezorgd.nlDomino’s Pizza, Délifrance en KFC.

 

Thuisbezorgd.nl hoogste verwachting

Het merk Thuisbezorgd.nl kent de hoogste verwachting voor groei. Ook voor Starbucks en Van Der Valk zijn de verwachtingen positief. Ondanks de negatieve publiciteit over de kwaliteit en duurzaamheid van fast-servicerestaurants verwacht de Nederlandse consument bij dit segment de meeste groei, met McDonald’s als voorloper. Burger King en KFC staan eveneens in de top tien van verwachte groeiers.

 

Zes van de tien sterkste merken van de Nederlandse horecasector bevinden zich in het lunch- en fastservice-segment. Naast La Place staan ook de lunchzaken Subway en Délifrance in de top tien. Ook de drie fast-servicemerken (McDonald’s, Burger King en KFC) staan op een dominante positie.

 

Bij de consumenten van 18 tot 30 jaar wordt de top drie zelfs bezet door lunchzaken en fastservice-restaurants. La Place staat ook voor jongeren op de eerste plaats, gevolgd door McDonald’s en Subway. Ook KFC heeft een sterke plaats bij de jongere consument. Terwijl de gemiddelde Nederlander voorkeur heeft voor Burger King boven KFC, zijn deze twee merken onder jongeren even geliefd.

 

Voor het Horeca Merkenonderzoek werden 750 respondenten ondervraagd over kracht en imago van de vijftig grootste horecamerken in omzet. Ieder merk is op veertig factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (zestien factoren), prestatie (achttien factoren), (intentie tot) bezoek/aankoop en groeiverwachting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.