Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug | RetailDetail

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug
Shutterstock

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

 

35 besmette baby’s

De voorbije maanden geraakten er in Frankrijk 35 baby’s besmet met salmonella, nadat ze een product van Lactalis hadden gebruikt. Ook in Spanje en Griekenland wordt er melding gemaakt van besmettingen. “Het gaat om zuigelingen tot zes maanden oud. Dat baart ons natuurlijk enorme zorgen. Maar ons is verteld dat het nu goed gaat met de baby’s. Dat is het belangrijkste. Alle families die gedupeerd zijn, zullen schadeloos worden gesteld”, zegt CEO Emmanuel Besnier volgens De Standaard.

 

De eerste besmettingen werden al meer dan een maand geleden vastgesteld, maar nu pas heeft de CEO een eerste reactie gegeven op het schandaal, nadat hij uitleg moest komen geven bij minister van Economische Zaken Bruno Le Maire. “Misschien had ik eerder publiekelijk uitleg moeten geven. Maar in zo’n crisissituatie wil je eerst handelen”, aldus Besnier.

 

2.000 verpakkingen toch verkocht

Begin december was het al duidelijk dat verschillende partijen van de babymelk uit de handel moesten worden genomen, omdat ze mogelijk besmet waren, maar vorige week raakte bekend dat 30 supermarkten, 44 apotheken, 12 ziekenhuizen en 2 kindercrèches in Frankrijk de babymelk toch verkocht of gebruikt hadden. In totaal gaat het over ongeveer 2.000 verpakkingen.

 

Na overleg met het ministerie besloot Lactalis dan maar om alle babymelk uit de besmette fabriek terug te roepen, goed voor 12 miljoen verpakkingen. “Zo hoeven de verkopers niet meer te zoeken wat wel en niet weg moet. Ze weten dat álles moet worden verwijderd”, aldus Besnier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.