Lage dollar speelt Unilever parten

Lage dollar speelt Unilever parten

Lage dollar speelt Unilever parten
Shutterstock

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

 

12,6 miljard euro omzet

Unilever boekte in de eerste drie maanden van dit jaar een omzet van 12,6 miljard euro, zo maakte de groep vanochtend in een trading statement bekend. Dat is minder dan de analisten hadden verwacht. Exclusief wisselkoerseffecten haalde de groep met een groei van 3,4% wel net de lat die het management had vooropgesteld: een onderliggende groei tussen 3% en 5%.

 

Vooral de lage dollar speelt de producent van onder meer Knorr en Dove parten: de negatieve wisselkoerseffecten hadden alles samen een impact van 10% op de omzet. In de regio’s Noord- en Zuid-Amerika ging de omzet dan ook het sterkst achteruit.

 

In de marge van die resultaten had Unilever nog goed nieuws voor de aandeelhouders: het concern gaat voor maximaal 6 miljard euro aan eigen aandelen inkopen en het kwartaaldividend (dat in juni wordt uitbetaald) wordt met 8% opgetrokken. Die kosten worden deels gedragen door de opbrengst van de margarinetak, die Unilever eind vorig jaar verkocht aan private-equitybedrijf KKR voor de som van 6,8 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.