Lancering bonuskaart Albert Heijn draait in de soep | RetailDetail

Lancering bonuskaart Albert Heijn draait in de soep

Lancering bonuskaart Albert Heijn draait in de soep

Gisteren lanceerde Albert Heijn met enige vertraging zijn nieuwe bonuskaart, nadat het had besloten om aanpassingen aan te brengen na klachten over de privacy van de bonuskaart. Klanten moesten zich online aanmelden om de nieuwe kaart te activeren, maar dat verliep bijzonder stroef. 

Overrompeling van de website

Volgens Albert Heijn werd de website overrompeld, waardoor die het verkeer niet aankon en op zijn best bijzonder traag werkte, maar voor veel mensen gewoon helemaal niet. Blijkbaar wilden heel veel klanten niet het risico lopen om bepaalde aanbiedingen mis te lopen en was er dus volgens Albert Heijn een stormloop op de registratiesite.

 

Daardoor slaagden heel veel klanten er niet in om hun nieuwe bonuskaart te activeren. Veel klanten vroegen zich dan ook af of Albert Heijn wel voldoende voorbereid was op de lancering van de nieuwe bonuskaart.

 

Klacht omtrent privacy

Albert Heijn wilde eigenlijk vorig jaar al een nieuwe bonuskaart lanceren om doelgerichte aanbiedingen te doen, gebaseerd op het koopgedrag van de klant. Een klacht van privacywaakhond College Bescherming Persoonsgegevens zorgde echter voor vertraging bij de lancering. Volgens hen werden klanten niet specifiek gevraagd of hun gegevens mochten gebruikt worden voor de nieuwe service.

 

Bovendien was het te gemakkelijk om aankopen van anderen online te bekijken, een probleem dat Ahold nu heeft opgelost met de online registratie van de kaart, waarbij klanten verplicht naam en geboortedatum moeten ingeven. Een anonieme bonuskaart is nog steeds mogelijk, maar dan kan de klant niet profiteren van persoonlijke aanbiedingen. In andere landen bestaan dit soort persoonlijke klantenkaarten al langer, maar in Nederland is Albert Heijn de eerste supermarkt die er mee op de proppen komt.

 

Nieuw bonuskaart vooral voordeel voor Albert Heijn?

De bonuskaart zelf krijgt ook al de nodige kritiek te verwerken. Zo zegt supermarktexpert Gerard Rutte aan BNR Nieuwsradio dat hij "teleurgesteld is in het innovatieve gehalte". "Ik had er iets meer van verwacht. Ik vind het bijvoorbeeld jammer dat de bonuspas niet op de smartphone staat en je je smartphone niet kan gebruiken in de winkel om boodschappen te scannen en af te rekenen", aldus Rutte.

Volgens onderzoek van marktonderzoekbureau The Choice en de Stichting voor Reclame- en Marketingonderwijs zal de nieuwe bonuskaart er ook voor zorgen dat Albert Heijn vaker het bonusvoordeel voor de klant toch in eigen zak zal kunnen houden. Het onderzoek geeft aan dat tien procent van de klanten van Albert Heijn geen bonuskaart heeft en dat 43 procent ze wel eens vergeet.


57 procent van de klanten zonder bonuskaart – vergeten of gewoon geen – probeert via omwegen om toch nog het voordeel te krijgen. Dat zal met de invoering van de nieuwe bonuskaart meer tegengegaan worden, "om er voor te zorgen dat de data die Albert Heijn verzamelt correcter is". Tot nog toe ging het om 34 miljoen bezoeken per jaar waar de klant een hogere prijs betaalt voor zijn producten, maar bij de vernieuwde bonuskaart zou dat aantal stijgen tot 60 miljoen en afhankelijk van een aantal factoren zelfs tot 67 miljoen.

 

"Albert Heijn straft trouwe klanten"

Marketingspecialist Max Kohnstamm vindt dat Albert Heijn zo haar klanten straft: "Een trouwe klant die al vele jaren iedere week alle boodschappen bij Albert Heijn doet maar nu een keer de bonuskaart vergeet, betaalt als trouwe klant voor dezelfde producten een hogere prijs dan de disloyale klant die één keer per jaar bij AH komt en wel een bonuskaart bij zich heeft. Deze situatie toont aan dat de huidige bonuskaart geen loyaliteitskaart is, maar een kortingskaart waarbij vooral AH zelf van de korting profiteert", zegt hij.

 

In een reactie hierop zegt Anoeskja Aspeslagh, woordvoerster van Albert Heijn, dat klanten ook zonder bonuskaart nog recht op de korting hebben. "De caissière heeft een zogenoemde masterbonuskaart en kan daarmee het voordeel aan de klant blijven geven. Dat geldt niet voor het persoonlijke voordeel, maar wij gaan ervan uit dat klanten die geen bonuskaart willen geen behoefte hebben aan die persoonlijke aanbiedingen. De klant heeft de keuze", vertelt ze aan Distrifood.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.