Landmarkt zoekt nieuwe miljoenen | RetailDetail

Landmarkt zoekt nieuwe miljoenen

Landmarkt zoekt nieuwe miljoenen
De nieuwe foodformule Landmarkt is in Amsterdam uitgeroepen tot Versmarketeer van het Jaar. De oprichters van de formule zijn nu op zoek naar 2,5 miljoen euro om het aantal winkels verder te kunnen uitbreiden.

Landmarkt is een innovatieve verssupermarkt die de herkomst van producten, de kwaliteit en de smaak belangrijk maakt. De winkels bestaan uit een supermarktgedeelte, aangevuld met versafdelingen die veelal door toeleveranciers worden beheerd. Een groot deel van het assortiment is afkomstig uit de omgeving van de winkel. De eerste vestiging ging in april vorig jaar open in Amsterdam, sinds ruim een maand is het bedrijf ook actief is in het Gelderse Apeldoorn.

 

Uitbreiding op korte termijn

De aandacht voor lokale producten was een belangrijke reden voor de jury om Landmarkt uit te roepen tot Versmarketeer van het Jaar. In Het Financieele Dagblad zegt oprichter Harm-Jan van Dijk dat er in principe in iedere plaats met meer dan tachtigduizend inwoners ruimte is voor een Landmarkt. De eerste twee winkels en het opzetten van de organisatie zijn vorig jaar door elf informele investeerders gefinancierd voor 3,2 miljoen euro.

 

Nu is Van Dijk op zoek naar 2,5 miljoen euro om het aantal vestigingen te kunnen uitbreiden naar vier. Dan wordt volgens hem de formule levensvatbaar. "Dan zijn we conform de eisen van de bank gezond en kunnen we echt gas geven", zegt hij. Van Dijk wil nog weinig zeggen over de omzet van het bedrijf, behalve dat Landmarkt meer omzet dan een gemiddelde supermarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.