Lastig derde kwartaal voor Carrefour | RetailDetail

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

Lastig derde kwartaal voor Carrefour
Shutterstock

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Franse hypers in problemen

Alexandre Bompard weet wat gedaan: hij moet de slabakkende Franse hypermarkten weer zien vlot te trekken en het digitaliseringsproces van de Franse retailgroep in een hogere versnelling gooien, zeker na de recente geruchten over de interesse van Amazon in een overname. De cijfers voor het derde kwartaal van dit jaar waren grotendeels in lijn met de verwachtingen, maar die lagen dan ook niet erg hoog.  

 

Met een omzet van 21,859 miljard euro, een groei van 1,9% bij gelijke wisselkoersen en een vergelijkbare groei van 0,5% leverde Carrefour gemengde resultaten af. Vooral Frankrijk blijft een probleemkind, met een daling van 1,3%: een gevolg van prijsdalingen in groenten en fruit, ongunstige weersomstandigheden en kalenderverschuivingen. Met name de hypermarkten blijven het moeilijk hebben (-1,7% vergelijkbare omzet), onder meer omdat de grote verjaardagscampagne dit jaar drie weken later begon dan vorig jaar. Ook bij de Franse supermarkten ging de vergelijkbare omzet achteruit (-1,2%) terwijl die voor de gemakswinkels en andere formaten met 2,2% steeg.

 

Ook België ziet af

In België bedroeg de omzet 1,059 miljard euro, een daling met 0,5% op vergelijkbare basis waarvoor de retailer verwijst naar een hevige promotionele context. In Italië ging de vergelijkbare omzet met 0,5% naar beneden, in Spanje met 0,3% - al deden de omgebouwde Eroski-winkels het wél goed. Sterke resultaten postte de retailer voor Polen (+4,4%) en Roemenië (+9,2%).

 

Beter ging het in Latijns-Amerika: de omzet in Brazilië steeg met 5,3%, onder andere door betere non-foodverkopen, en in Argentinië was er een stijging met 17,4%. China wist de achteruitgang te beperken tot -4,6%, terwijl Taiwan met 0,9% groeide.

 

Carrefour mikt op een omzetgroei van 2% tot 4% voor dit jaar. Het nieuwe directieteam zal de krachtlijnen van het transformatieplan tegen het einde van dit jaar presenteren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).