Lastig derde kwartaal voor Carrefour

Lastig derde kwartaal voor Carrefour
Shutterstock

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Franse hypers in problemen

Alexandre Bompard weet wat gedaan: hij moet de slabakkende Franse hypermarkten weer zien vlot te trekken en het digitaliseringsproces van de Franse retailgroep in een hogere versnelling gooien, zeker na de recente geruchten over de interesse van Amazon in een overname. De cijfers voor het derde kwartaal van dit jaar waren grotendeels in lijn met de verwachtingen, maar die lagen dan ook niet erg hoog.  

 

Met een omzet van 21,859 miljard euro, een groei van 1,9% bij gelijke wisselkoersen en een vergelijkbare groei van 0,5% leverde Carrefour gemengde resultaten af. Vooral Frankrijk blijft een probleemkind, met een daling van 1,3%: een gevolg van prijsdalingen in groenten en fruit, ongunstige weersomstandigheden en kalenderverschuivingen. Met name de hypermarkten blijven het moeilijk hebben (-1,7% vergelijkbare omzet), onder meer omdat de grote verjaardagscampagne dit jaar drie weken later begon dan vorig jaar. Ook bij de Franse supermarkten ging de vergelijkbare omzet achteruit (-1,2%) terwijl die voor de gemakswinkels en andere formaten met 2,2% steeg.

 

Ook België ziet af

In België bedroeg de omzet 1,059 miljard euro, een daling met 0,5% op vergelijkbare basis waarvoor de retailer verwijst naar een hevige promotionele context. In Italië ging de vergelijkbare omzet met 0,5% naar beneden, in Spanje met 0,3% - al deden de omgebouwde Eroski-winkels het wél goed. Sterke resultaten postte de retailer voor Polen (+4,4%) en Roemenië (+9,2%).

 

Beter ging het in Latijns-Amerika: de omzet in Brazilië steeg met 5,3%, onder andere door betere non-foodverkopen, en in Argentinië was er een stijging met 17,4%. China wist de achteruitgang te beperken tot -4,6%, terwijl Taiwan met 0,9% groeide.

 

Carrefour mikt op een omzetgroei van 2% tot 4% voor dit jaar. Het nieuwe directieteam zal de krachtlijnen van het transformatieplan tegen het einde van dit jaar presenteren. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top