Le Pain Quotidien koopt ‘zijn’ 29 Belgische winkels terug | RetailDetail

Le Pain Quotidien koopt ‘zijn’ 29 Belgische winkels terug

Le Pain Quotidien koopt ‘zijn’ 29 Belgische winkels terug

De Brusselse broodjesketen Le Pain Quotidien koopt de franchiserechten terug op haar Belgische 29 vestigingen, die tot nog toe in handen waren van Nederlandse franchisers.

Na 25 jaar weer Belgisch

Ook al heeft de keten haar hoofdzetel in New York, toch is de in Brussel opgerichte keten nog altijd een bedrijf naar Belgisch recht, wordt ze geleid door een Belg én heeft ze Belgische aandeelhouders. Toch was de groep geen eigenaar van zijn Belgische verkooppunten: die waren namelijk in handen van Nederlandse franchisers, die op hun beurt met tien subfranchisers werkten. Voor die laatsten verandert er weinig: zij worden nu gewoon volwaardige franchisers en behouden de volledige leiding over hun winkel.

 

"Na 25 jaar komen de 29 Belgische winkels - onder andere de allereerste vestiging in de Dansaertstraat in Brussel - weer in onze handen", zegt CEO Vincent Herbert in zakenkrant De Tijd. "Het zou een schande geweest zijn niet op ons eigen merk te springen. Stel dat pakweg Starbucks de rechten om de Belgische winkels uit te baten gekocht had..."

 

"Enkele miljoenen"

Hoeveel geld de aandeelhouders - bij wie CEO Vincent Herbert, oprichter Alain Coumont en Emiel Lathouwers (ex-A.S. Adventure) - betalen voor de 29 winkels wordt niet meegedeeld, maar de CEO bevestigt dat het om "enkele miljoenen" gaat, betaald met het eigen vermogen van de aandeelhouders.

 

Le Pain Quotidien telt momenteel 232 verkooppunten in 17 landen, goed voor een omzet van 375 miljoen euro. Er werken momenteel zo'n 7.000 mensen. In België wil de keten uitbreiden met één tot twee vestigingen per jaar en ook een flinke buitenlandse expansie staat op de agenda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.