Leclerc uit inkoopalliantie Coopernic geknikkerd

Leclerc uit inkoopalliantie Coopernic geknikkerd

De Franse retailer E.Leclerc moet per direct de strategische inkoopalliantie Coopernic verlaten. De overige leden zetten de samenwerking voort onder een nieuwe naam, met Brussel als hoofdzetel.

Dat maakte het Duitse retailconcern Rewe – een van de leden van Coopernic – vandaag bekend. Naast Rewe behoren Colruyt (België), Conad (Italië), Coop Zwitserland en het Franse Leclerc tot de leden van het in 2006 opgerichte Coopernic.

 

Onoverbrugbare verschillen van inzicht

Leclerc wordt door de overige vier leden nu buiten de deur gezet. De reden: onoverbrugbare verschillen van inzicht over de toekomstige vorm en strategie van de alliantie. Rewe zal nu samen met Conad, Colruyt en Coop Zwitserland een geheel nieuwe alliantie opzetten, waarvan het hoofdkantoor in Brussel wordt gevestigd.

 

De naam van de nieuwe alliantie is nog niet bekend en over de dossiers waarop het met Leclerc is stukgelopen willen de vier oud-partners van Leclerc zich al evenmin uitlaten. Voor de leveranciers die met de inkoopalliantie Coopernic zaken deden, lopen alle reeds gemaakte afspraken gewoon door. Zo benadrukt Rewe in het persbericht van vanmiddag.

 

De nieuw te vestigen inkoopalliantie zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de mededingingsautoriteiten in de verschillende landen waar de leden zijn gevestigd.

 

Leclerc staat Europees alleen

Als Leclerc op zoek gaat naar een nieuwe inkoopalliantie, krijgt het wel te maken met het feit dat bij de andere grote allianties al Franse leden zijn. Zo is Système U lid van AMS en staat Casino op de ledenlijst van die andere grote Europese inkoper, EMD. Tot Agenor/Alidis behoort Intermarché.

 

Op Europees niveau wordt de spoeling dus wel wat dun voor Leclerc. Het kan zich niet de positie veroorloven van Carrefour, dat gezien haar Europese activiteiten op zichzelf al op grote Europese schaal inkoopt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top