Leclerc uit inkoopalliantie Coopernic geknikkerd | RetailDetail

Leclerc uit inkoopalliantie Coopernic geknikkerd

Leclerc uit inkoopalliantie Coopernic geknikkerd

De Franse retailer E.Leclerc moet per direct de strategische inkoopalliantie Coopernic verlaten. De overige leden zetten de samenwerking voort onder een nieuwe naam, met Brussel als hoofdzetel.

Dat maakte het Duitse retailconcern Rewe – een van de leden van Coopernic – vandaag bekend. Naast Rewe behoren Colruyt (België), Conad (Italië), Coop Zwitserland en het Franse Leclerc tot de leden van het in 2006 opgerichte Coopernic.

 

Onoverbrugbare verschillen van inzicht

Leclerc wordt door de overige vier leden nu buiten de deur gezet. De reden: onoverbrugbare verschillen van inzicht over de toekomstige vorm en strategie van de alliantie. Rewe zal nu samen met Conad, Colruyt en Coop Zwitserland een geheel nieuwe alliantie opzetten, waarvan het hoofdkantoor in Brussel wordt gevestigd.

 

De naam van de nieuwe alliantie is nog niet bekend en over de dossiers waarop het met Leclerc is stukgelopen willen de vier oud-partners van Leclerc zich al evenmin uitlaten. Voor de leveranciers die met de inkoopalliantie Coopernic zaken deden, lopen alle reeds gemaakte afspraken gewoon door. Zo benadrukt Rewe in het persbericht van vanmiddag.

 

De nieuw te vestigen inkoopalliantie zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de mededingingsautoriteiten in de verschillende landen waar de leden zijn gevestigd.

 

Leclerc staat Europees alleen

Als Leclerc op zoek gaat naar een nieuwe inkoopalliantie, krijgt het wel te maken met het feit dat bij de andere grote allianties al Franse leden zijn. Zo is Système U lid van AMS en staat Casino op de ledenlijst van die andere grote Europese inkoper, EMD. Tot Agenor/Alidis behoort Intermarché.

 

Op Europees niveau wordt de spoeling dus wel wat dun voor Leclerc. Het kan zich niet de positie veroorloven van Carrefour, dat gezien haar Europese activiteiten op zichzelf al op grote Europese schaal inkoopt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.