Leclerc uit inkoopalliantie Coopernic geknikkerd | RetailDetail

Leclerc uit inkoopalliantie Coopernic geknikkerd

Leclerc uit inkoopalliantie Coopernic geknikkerd

De Franse retailer E.Leclerc moet per direct de strategische inkoopalliantie Coopernic verlaten. De overige leden zetten de samenwerking voort onder een nieuwe naam, met Brussel als hoofdzetel.

Dat maakte het Duitse retailconcern Rewe – een van de leden van Coopernic – vandaag bekend. Naast Rewe behoren Colruyt (België), Conad (Italië), Coop Zwitserland en het Franse Leclerc tot de leden van het in 2006 opgerichte Coopernic.

 

Onoverbrugbare verschillen van inzicht

Leclerc wordt door de overige vier leden nu buiten de deur gezet. De reden: onoverbrugbare verschillen van inzicht over de toekomstige vorm en strategie van de alliantie. Rewe zal nu samen met Conad, Colruyt en Coop Zwitserland een geheel nieuwe alliantie opzetten, waarvan het hoofdkantoor in Brussel wordt gevestigd.

 

De naam van de nieuwe alliantie is nog niet bekend en over de dossiers waarop het met Leclerc is stukgelopen willen de vier oud-partners van Leclerc zich al evenmin uitlaten. Voor de leveranciers die met de inkoopalliantie Coopernic zaken deden, lopen alle reeds gemaakte afspraken gewoon door. Zo benadrukt Rewe in het persbericht van vanmiddag.

 

De nieuw te vestigen inkoopalliantie zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de mededingingsautoriteiten in de verschillende landen waar de leden zijn gevestigd.

 

Leclerc staat Europees alleen

Als Leclerc op zoek gaat naar een nieuwe inkoopalliantie, krijgt het wel te maken met het feit dat bij de andere grote allianties al Franse leden zijn. Zo is Système U lid van AMS en staat Casino op de ledenlijst van die andere grote Europese inkoper, EMD. Tot Agenor/Alidis behoort Intermarché.

 

Op Europees niveau wordt de spoeling dus wel wat dun voor Leclerc. Het kan zich niet de positie veroorloven van Carrefour, dat gezien haar Europese activiteiten op zichzelf al op grote Europese schaal inkoopt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.