Lekkerland Nederland bereikt omslag naar meer omzet en klanten | RetailDetail

Lekkerland Nederland bereikt omslag naar meer omzet en klanten

Lekkerland Nederland bereikt omslag naar meer omzet en klanten

Lekkerland Nederland bereikte vorig jaar een omslag naar meer omzet en klanten: de omzet steeg met 4,4% tot 2.413,3 miljoen euro. De omzet van de Lekkerland Groep in Europa klom vorig jaar met 4,2% tot 12.484,4 miljoen euro.

Eerste resultaat van Convenience 2020

‘’We zijn trots op de financiële resultaten over 2015,” zegt countrymanager Henk-Jan Peterse: “Dit is een eerste resultaat van de implementatie van onze Convenience 2020-strategie. Zoals we vorig jaar in onze prognoses verklaarden, staan we nog maar aan het begin van een lange-termijn-heroriëntatie.”

 

Lekkerland ontwikkelde dit transformatieprogramma voor Nederland om verdere groei te bevorderen en kosten terug te dringen. Tot dusver zijn hiervoor ongeveer vijftig grote en kleinere projecten vastgesteld, vergelijkbaar met de activiteiten in andere landen waar de Lekkerland Groep actief is. In Duitsland wordt al een dergelijk transformatieprogramma uitgevoerd, en later dit jaar starten deze in België en Oostenrijk. Lekkerland kreeg in Duitsland tevens een nieuwe managementstructuur die voor meer flexibiliteit en wendbaarheid moet zorgen.

 

Meer omzet in Eruopa

Alle belangrijke indicatoren voor Europa gingen omhoog: de Europese omzet van de Lekkerland Groep klom vorig jaar met 4,2 % tot 12.484,4 miljoen euro, de brutomarge steeg met 23,8 miljoen euro tot 595,8 miljoen euro en de verdere optimalisatie van de kosten verbeterde de EBIT met 12,9 miljoen euro tot 66,5 miljoen euro. De Duitse inkomsten stegen ten opzichte van 2014 met 3,2% tot 7.682,9 miljoen euro, in de rest van West-Europa was de omzetgroei sterker met een stijging van 5,7% tot 4.801,5 miljoen euro.

 

De omzet van de productgroep rookwaren steeg met 4,0% tot 9.939,7 miljoen euro, die in food/non-food groeide met 4,6% tot 2.433,5 miljoen euro en die in ontvangen provisies op beltegoeden en cadeaukaarten (E-VA)/ diverse producten groeide met 5,1% tot 111,2 miljoen euro. In het distributiekanaal systeemklanten groeide de totale omzet in Europa in 2015 met 6,5% tot 4.112,6 miljoen euro, het tankstationkanaal genereerde een omzetstijging van 4,2% tot 6.372,2 miljoen euro) en het distributiekanaal regionale klanten stagneerde met een omzet van 1.999,6 miljoen euro.

 

“Uit de jaarcijfers van 2015 blijkt dat we op de juiste weg zijn en dat de eerste successen nu zichtbaar worden”, zegt CEO Michael Hoffmann: “Met de Convenience 2020-strategie waarborgen we het huidige en toekomstige succes van Lekkerland – en daarmee ook het succes van onze klanten.”

 

Meer klanten en nieuwe diensten

De leverancier van gemaksconsumptie voor onderweg kon in alle landen meer klanten trekken: zo werd in Duitsland Starbucks afnemer van Lekkerland. Een aantal contracten met bestaande klanten werd verlengd, zoals met de Westfalen Group in Duitsland en de Spaanse restaurantketen Zena Group. In Zwitserland is het aantal klanten uitgebreid met de overname van concurrent Contadis, die vorig jaar is afgerond.

 

Lekkerland blijft zich inzetten als aanbieder van full-serviceconcepten voor kanalen in de gemaksconsumptie voor mensen onderweg. De onderneming zette vorig jaar nieuwe diensten op om in te spelen op veranderende klantbehoeften: dit zijn onder meer een “360o fitnesstest” voor shops, nieuwe koffie- en bistroconcepten, verbeterde functionaliteiten van de webshops, het SO/OK eigen-merkenconcept en nieuwe innovatieve elektronische waardeproducten.

 

Op logistiek gebied investeerde Lekkerland in een nieuw magazijn in Duitsland, dat momenteel in gebruik wordt genomen, en in een magazijn in Spanje. Ook bedrijfs- en IT-processen binnen de hele groep werden verder geharmoniseerd.  

 

Winstgevende groei houdt aan

De transformatie speelt ook dit jaar belangrijke rol binnen Lekkerland, dat voor het boekjaar 2016 een lichte stijging van de omzet en de brutomarge verwacht ten opzichte van 2015, plus een gematigde toename van de EBIT en de EBITDA. “We hebben in 2015 significante vooruitgang geboekt bij het verwezenlijken van onze doelstelling om de voorkeurspartner te worden op aspecten van de convenience business,” merkt Michael Hoffmann op. “Daarom zien we de toekomst met vertrouwen tegemoet en zullen we onze lijn van de heroriëntatie consistent blijven volgen.”

 

Lekkerland is een multinationale partner voor winkelformules die gemaksconsumptie voor mensen onderweg bieden: hiertoe behoren winkels bij tankstations, kiosken, gemakswinkels, fastfoodketens, tabaksspeciaalzaken, dranken- en levensmiddelenwinkels, warenhuizen, bakkerijen en kantines. Meer dan 90.000 verkooppunten in zes Europese landen ontvangen een breed productaanbod met rookwaren, food-to-go, non-foodproducten, dranken, beltegoeden en cadeaukaarten en dergelijke.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.