Leveranciers uiten kritiek op aankoopbeleid Jumbo | RetailDetail

Leveranciers uiten kritiek op aankoopbeleid Jumbo

Leveranciers uiten kritiek op aankoopbeleid Jumbo

Verschillende leveranciers van A-merken hebben kritiek geuit op het aankoopbeleid van supermarktketen Jumbo. Volgens de leveranciers is Jumbo lastig in de onderhandelingen, terwijl het als merk bovendien moeilijk is om te groeien bij de keten.

 

“Ettertje van de klas”

Jumbo heeft zich ontwikkeld tot het ettertje van de klas”, zegt één van de leveranciers in een gesprek met Distrifood. Ook andere leveranciers treden die uitspraak bij en zeggen dat het moeilijk werken is met Jumbo aan de onderhandelingstafel.

 

Langs de andere kant is het voor leveranciers steeds minder interessant om samen te werken met Jumbo. “Het is moeilijk om je investering in Jumbo terug te verdienen, simpelweg omdat ze niet of nauwelijks met aanbiedingen werken. Aanbiedingen leveren volumeverkoop op waarmee je je investeringen terugverdient”, aldus een leverancier.

 

"Aanbiedingen hollen merk uit"

Bij Jumbo zeggen ze zich niet te herkennen in de uitspraken van de leveranciers en zijn ze het ook niet eens met de opmerkingen rond de aanbiedingen. “Zowel producenten als retailers weten dat je op de lange termijn geen sterk merk bouwt met aanbiedingen. Ze hollen een merk eerder uit, dan dat ze versterken”, zegt Ed van de Weerd, directeur commercie bij Jumbo.

 

Hij voegt er aan toe dat de kosten voor promoties vaak worden doorgerekend in een hogere inkoopprijs. “Een hogere reguliere prijs zorgt voor minder regulier volume en dus voor meer druk op extra promoties. Het is daarom opvallend dat veel producenten deze kortetermijnwerkwijze nastreven en steeds weer over de promotie van vorig jaar heen moeten gaan.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.