Lichte groei voor AB InBev op krimpende biermarkt

Lichte groei voor AB InBev op krimpende biermarkt

Lichte groei voor AB InBev op krimpende biermarkt

Dankzij een sterk vierde kwartaal wist AB InBev zijn jaaromzet met 5,1% op te krikken tot 56,44 miljard dollar oftewel 46,3 miljard euro. Na een volumedaling met zo’n 2% in 2016 is er nu een lichte groei van 0,2%.

 

613 miljoen hectoliter

In een krimpende markt verkocht de Belgisch-Braziliaanse biergigant vorig jaar 613 miljoen hectoliter. Dat is een stijging met 0,2%, dankzij een sterk vierde kwartaal waarin de verkoop 1,6% steeg. Vooral de drie topmerken van de groep (Stella Artois, Budweiser en Corona) presteerden sterk: hun gecombineerde omzet klom liefst 9,8%. Daarmee is de slechte prestatie van 2016 doorgespoeld.

 

“De structurele wijziging van onze wereldwijde voetafdruk ten gevolge van de combinatie met SABMiller zorgt ervoor dat we ons richten op markten waar we een grotere groei kunnen realiseren”, klinkt het in het persbericht. Daarnaast profiteerde de groep ook van zijn ‘premiumisering’-strategie: daarbij zet het bedrijf in op een verbeterde consumentenervaring en meer keuzemogelijkheden met speciaalbieren.

 

Tegelijk is de voor AB InBev belangrijke Braziliaanse biermarkt eindelijk aan de beterhand: de jaaromzet steeg er 5,6%, in het vierde kwartaal kwam er zelfs 13,3% bij. In de VS daarentegen blijven Budweiser en Bud Light marktaandeel verliezen.

 

1,3 miljard aan synergieën

’s Werelds grootste brouwer zag zijn winst voor belastingen 13,4% klimmen tot 22,08 miljard dollar of 18,1 miljard euro. Die stijging is vooral toe te schrijven aan de synergieën sinds de overname van SABMiller: die zijn niet alleen groter, maar worden ook aan een sneller tempo gerealiseerd.

 

“De combinatie heeft geleid tot een geheel dat meer is dan de som van de delen”, luidt het. De bedrijfsintegratie was goed voor 1,3 miljard dollar aan synergieën en kostenbesparingen vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.