Lichte groei voor AB InBev op krimpende biermarkt

Lichte groei voor AB InBev op krimpende biermarkt

Lichte groei voor AB InBev op krimpende biermarkt

Dankzij een sterk vierde kwartaal wist AB InBev zijn jaaromzet met 5,1% op te krikken tot 56,44 miljard dollar oftewel 46,3 miljard euro. Na een volumedaling met zo’n 2% in 2016 is er nu een lichte groei van 0,2%.

 

613 miljoen hectoliter

In een krimpende markt verkocht de Belgisch-Braziliaanse biergigant vorig jaar 613 miljoen hectoliter. Dat is een stijging met 0,2%, dankzij een sterk vierde kwartaal waarin de verkoop 1,6% steeg. Vooral de drie topmerken van de groep (Stella Artois, Budweiser en Corona) presteerden sterk: hun gecombineerde omzet klom liefst 9,8%. Daarmee is de slechte prestatie van 2016 doorgespoeld.

 

“De structurele wijziging van onze wereldwijde voetafdruk ten gevolge van de combinatie met SABMiller zorgt ervoor dat we ons richten op markten waar we een grotere groei kunnen realiseren”, klinkt het in het persbericht. Daarnaast profiteerde de groep ook van zijn ‘premiumisering’-strategie: daarbij zet het bedrijf in op een verbeterde consumentenervaring en meer keuzemogelijkheden met speciaalbieren.

 

Tegelijk is de voor AB InBev belangrijke Braziliaanse biermarkt eindelijk aan de beterhand: de jaaromzet steeg er 5,6%, in het vierde kwartaal kwam er zelfs 13,3% bij. In de VS daarentegen blijven Budweiser en Bud Light marktaandeel verliezen.

 

1,3 miljard aan synergieën

’s Werelds grootste brouwer zag zijn winst voor belastingen 13,4% klimmen tot 22,08 miljard dollar of 18,1 miljard euro. Die stijging is vooral toe te schrijven aan de synergieën sinds de overname van SABMiller: die zijn niet alleen groter, maar worden ook aan een sneller tempo gerealiseerd.

 

“De combinatie heeft geleid tot een geheel dat meer is dan de som van de delen”, luidt het. De bedrijfsintegratie was goed voor 1,3 miljard dollar aan synergieën en kostenbesparingen vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.