Lidl aansprakelijk voor zelfdoding medewerker

Lidl aansprakelijk voor zelfdoding medewerker

Lidl aansprakelijk voor zelfdoding medewerker
Shutterstock

Discountketen Lidl is in Frankrijk aansprakelijk gesteld voor de zelfdoding van een onderhoudstechnicus in een distributiecentrum, intussen drie jaar geleden.

 

“Onvergeeflijke fout”

De zaak kreeg eind september vorig jaar nationale weerklank in Frankrijk na een tv-documentaire van Cash Investigation, getiteld “Travail, ton univers impitoyable” (“De onverbiddelijke wereld van het werk”). Die documentaire schetste een weinig fraai beeld van hoe het er onder meer op de werkvloer bij Lidl aan toeging. De discounter zou de medewerkers in zijn depots zwaar onder druk zetten en haast onhaalbare objectieven opleggen. Daarin kwam ook het verhaal van de zelfdoding van Yannick Sansonetti, eind mei 2015, ter sprake.

 

De zelfdoding werd intussen weliswaar erkend als “arbeidsongeval”, maar de familie van de overledene kon daar niet mee leven en was naar de rechtbank gestapt. De rechter baseerde zich voor zijn uitspraak op enkele verslagen van de Arbeidsinspectie. Die was na anderhalf jaar onderzoek tot het besluit gekomen dat het slachtoffer psychologisch werd geïntimideerd door zijn rechtstreekse chef en dat hij bovendien een buitenmatige werkdruk kreeg opgelegd. De rechter veroordeelde de discounter wegens een “onvergeeflijke fout” tot de betaling van 90.000 euro aan de weduwe, de kinderen en de moeder van de overledene omdat de "directie niet had ingegrepen ondanks herhaalde waarschuwingen van de Arbeidsinspectie".

 

Lidl, dat twee maanden de tijd heeft om tegen de uitspraak beroep aan te tekenen, “neemt akte van de beslissing van de rechtbank”. De advocaat van de familie-Sansonetti is tevreden met de uitspraak, die een extra argument zal vormen in de strafzaak die inmiddels ook aanhangig is gemaakt tegen Lidl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.