Lidl België kiest voor duurzame plastic zakjes

Lidl België kiest voor duurzame plastic zakjes

Lidl België kiest voor duurzame plastic zakjes
Shutterstock

Lidl België wil de afvalberg verkleinen door alvast zijn niet-duurzame plastic zakjes uit de wereld te bannen. De maatregel past in een ruimere strategie, waarmee Lidl tegen 2025 minstens 20% minder plastics hoopt te verbruiken.

 

"Plastic weren is prioritair"

Na de zomer zijn in de Belgische filialen van Lidl enkel nog duurzame draagtassen te verkrijgen. De klassieke plastic zakjes verdwijnen van achter de toonbank, een maatregel die de supermarktketen - en de afvalberg - een besparing van 200 ton plastic per jaar zal opleveren. De suikerrieten tas, een stoffen Fairtrade zak en de stevige big shopper blijven wel behouden en vormen volgens Lidl een evenwaardig en duurzaam alternatief voor de tas die klanten tot dusver voor 10 eurocent konden kopen aan de kassa.

 

"Plasticreductie staat bovenaan het lijstje van maatregelen waarmee we de ecologische voetafdruk van Lidl willen verkleinen," zegt Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl België. Ook moeten alle kunststofverpakkingen van de huismerken, nu goed voor 90% van het totale productaanbod, tegen 2025 volledig recycleerbaar zijn. Met dat streefdoel geeft Lidl België gehoor aan de recent aangekondigde Europese kunststofstrategie van de Europese Commissie.

 

Eerste stap

Vandaag biedt Lidl al heel wat producten in bulk aan, vooral groenten fruit, en ontwikkelt het samen met leveranciers procedures om plastic zo veel mogelijk uit de rekken te weren. "We willen hiermee een voorbeeld stellen," aldus Weiler, voor wie het koppelen van concrete cijfers aan de doelstellingen een extra stimulans betekent. Ook andere supermarktketens werken aan een duurzaam, plastic-arm beleid: zo blijkt ook Delhaize alternatieven voor de plastic zakjes uit te proberen. Bij Carrefour zijn er daarentegen nog geen plannen om het gebruik van plastic draagtassen terug te dringen.

 

De plannen van Lidl België gaan voorlopig nog niet zo ver als wat de Vlaamse regering, in navolging van Brussel en Wallonië, zou willen: een totaalverbod op het gebruik van plastic zakjes in supermarkten, dat wereldwijd al in meer dan dertig landen van kracht is. Ook voert Lidl in Vlaanderen voorlopig nog geen composteerbare zakjes in als verpakking voor verse groenten en fruit, al zitten die plannen wel in de pijplijn. Lidl telt meer dan 300 filialen in België en heeft zo’n 10.000 winkels in 27 landen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.