Lidl bouwt "duurzaamste dc van Nederland" | RetailDetail

Lidl bouwt "duurzaamste dc van Nederland"

Lidl bouwt "duurzaamste dc van Nederland"

De Duitse discounter Lidl begint volgende maand in Waddinxveen met de bouw van een nieuw distributiecentrum van 50.000 m², dat het duurzaamste distributiecentrum van Nederland moet worden en in januari 2017 operationeel zou moeten zijn.

Ledverlichting en zonnepanelen

Het nieuwe distributiecentrum op bedrijvenpark Logistiek Park A12 wordt verlicht met ledlampen en krijgt meer dan 4000 zonnepanelen op het dak. Hiermee is het gebouw op een zonnige dag volledig zelfvoorzienend. Er komt geen gasaansluiting, waardoor het distributiecentrum kan draaien zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Het regenwater wordt opgevangen voor onder meer de naastgelegen landbouwkassen.

 

Lidl Nederland wil waar mogelijk nieuwe ontwikkelingen en innovaties toepassen om de ecologische voetafdruk steeds verder te verminderen: door te besparen op energieverbruik, grondstoffen en gebruik van duurzame bouwmaterialen wil de discounter kosten- en milieubewust ondernemen. Het nieuwe gebouw moet dan ook weer een stapje duurzamer worden dan het dc in Heerenveen.

 

De discounter wil in Waddinxveen ook ongeveer 250 bomen planten en een natuurvriendelijk beheerplan moet zorgen voor voor duurzaam medegebruik van planten en dieren in het omliggende gebied. Ook de leveranciers van het nieuwe distributiecentrum zullen straks gebruik maken van duurzame en verantwoorde recyclebare materialen.

 

Het nieuwe distributiecentrum kreeg van BREEAM (de organisatie die wereldwijd duurzame gebouwen beoordeelt) de hoogste certificering Outstanding, nog net een stapje hoger dan de **** Excellent die het distributiecentrum in Heerenveen kreeg. Met de bouw is een investering van ruim 70 miljoen euro gemoeid, het duurzame dc in Friesland kostte destijds rond 42 miljoen euro.

 

Lidl belevert de 400 winkels in Nederland nu vanuit vijf distributiecentra: naast Heerenveen is dat vanuit Etten-Leur, Tiel, Weert en Zwaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.