Lidl bouwt "duurzaamste dc van Nederland" | RetailDetail

Lidl bouwt "duurzaamste dc van Nederland"

Lidl bouwt "duurzaamste dc van Nederland"

De Duitse discounter Lidl begint volgende maand in Waddinxveen met de bouw van een nieuw distributiecentrum van 50.000 m², dat het duurzaamste distributiecentrum van Nederland moet worden en in januari 2017 operationeel zou moeten zijn.

Ledverlichting en zonnepanelen

Het nieuwe distributiecentrum op bedrijvenpark Logistiek Park A12 wordt verlicht met ledlampen en krijgt meer dan 4000 zonnepanelen op het dak. Hiermee is het gebouw op een zonnige dag volledig zelfvoorzienend. Er komt geen gasaansluiting, waardoor het distributiecentrum kan draaien zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Het regenwater wordt opgevangen voor onder meer de naastgelegen landbouwkassen.

 

Lidl Nederland wil waar mogelijk nieuwe ontwikkelingen en innovaties toepassen om de ecologische voetafdruk steeds verder te verminderen: door te besparen op energieverbruik, grondstoffen en gebruik van duurzame bouwmaterialen wil de discounter kosten- en milieubewust ondernemen. Het nieuwe gebouw moet dan ook weer een stapje duurzamer worden dan het dc in Heerenveen.

 

De discounter wil in Waddinxveen ook ongeveer 250 bomen planten en een natuurvriendelijk beheerplan moet zorgen voor voor duurzaam medegebruik van planten en dieren in het omliggende gebied. Ook de leveranciers van het nieuwe distributiecentrum zullen straks gebruik maken van duurzame en verantwoorde recyclebare materialen.

 

Het nieuwe distributiecentrum kreeg van BREEAM (de organisatie die wereldwijd duurzame gebouwen beoordeelt) de hoogste certificering Outstanding, nog net een stapje hoger dan de **** Excellent die het distributiecentrum in Heerenveen kreeg. Met de bouw is een investering van ruim 70 miljoen euro gemoeid, het duurzame dc in Friesland kostte destijds rond 42 miljoen euro.

 

Lidl belevert de 400 winkels in Nederland nu vanuit vijf distributiecentra: naast Heerenveen is dat vanuit Etten-Leur, Tiel, Weert en Zwaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.