Lidl Delfzijl wil naar historische steenfabriek | RetailDetail

Lidl Delfzijl wil naar historische steenfabriek

Lidl Delfzijl wil naar historische steenfabriek
Shutterstock

Discounter Lidl  heeft een vergunning aangevraagd voor een vestiging op het terrein van de voormalige steenfabriek Hijlkema in Delfzijl. De keten moet haar huidige winkel in de Groningse plaats over een half jaar sluiten.

Plaats maken voor herontwikkeling

De Vennenflat, waarin de supermarkt nu is gevestigd, wordt komende zomer gesloopt en het bestaande winkelgebied aan het Vennenplein maakt dan plaats voor herontwikkeling tot nieuw woon- en winkelgebied nabij het centrum in Delfzijl. Lidl overlegt al langere tijd met de gemeente over een verplaatsing naar een andere locatie, omdat de keten niet akkoord wil gaan met de parkeerruimte die in het vernieuwde winkelgebied voor de formule beschikbaar komt, zo schrijft het Dagblad van het Noorden.

 

De steenfabriek van de familie Hijlkema was tot 2002 in bedrijf als Elektrische Steen- en Draineerbuizenfabriek Fivelmonde en diende tot 2009 als museum. Het twee hectare grote terrein staat sindsdien te koop.

 

De gemeente Delfzijl ziet Lidl bij voorkeur verhuizen naar een foodplein aan het vernieuwde Vennenplein, waar ook plaats voorzien is voor andere supermarkten en versspeciaalzaken van het winkelgebied. "Ons beleid is erop gericht alle detailhandel te concentreren in één compact kernwinkelgebied in het centrum", zegt wethouder IJzebrand Rijzebol in het bericht. "En dan zéker de supermarkten, want dat zijn de grote trekkers die voor publiek kunnen zorgen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.