Lidl exporteert Belgische wafels naar 14 landen

Belgische wafels Lidl worden naar 14 landen uitgevoerd
Lidl

De wafels in de Belgische Lidl-filialen worden gemaakt door een Herentalse bakkerij. Sinds enkele jaren worden ze echter ook uitgevoerd naar het buitenland. Vorig jaar exporteerde Lidl 115 miljoen van de huismerkwafeltjes naar veertien landen.

 

Geslaagde samenwerking

Voor de productie van zijn huismerkwafels doet Lidl al meer dan tien jaar een beroep op Thijs Biscuiterie. Het bedrijf uit Herentals produceert zeven soorten wafels voor de harddiscounter, maar de absolute topper blijft toch de Luikse wafel zonder chocolade. Alleen al voor de Belgische vestigingen van Lidl bakt Thijs jaarlijks in totaal 75 miljoen wafels.

 

Sinds enkele jaren zijn de wafels ook te koop in de buitenlandse filialen van Lidl. Ze worden uitgevoerd naar veertien landen en de vraag neemt nog steeds toe: vorig jaar exporteerde Lidl liefst 115 miljoen wafels van Thijs, goed voor een stijging van 22 procent ten opzichte van 2017. Vooral in de buurlanden vallen de Belgische wafels erg in de smaak.

 

Lokale leveranciers

De geslaagde samenwerking tussen Lidl en Thijs toont aan dat het voor producenten zeer lonend kan zijn om in zee te gaan met harddiscounters. Door het partnership heeft de Herentalse bakker zijn activiteiten sterk kunnen uitbreiden en toegang gekregen tot buitenlandse markten. Het sluit ook aan bij wat Koen de Jong, auteur van het boek ‘The Private Label Revolution’ over de harddiscounters zei: “Uit ons onderzoek naar de relatie tussen leveranciers en retailers blijkt dat fabrikanten vaak een voorkeur hebben om zaken te doen met de harddiscounters. Bij de mainstream retailers lopen ze vaak tegen een muur.”

 

Lidl heeft het aandeel Belgische producten in de winkels de laatste jaren stelselmatig verhoogd. Op dit moment is reeds 41 procent van de leveranciers Belgisch. “We merken dat Belgen heel trots zijn op de producten van hun eigen land. Maar onze Belgische wafels zijn dus ook erg in trek in het buitenland. Vooral onze buurlanden smullen van onze wafeltjes. Daar kunnen we de vraag maar moeilijk volgen”, zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl.