Lidl groeit explosief in Nederland | RetailDetail

Lidl groeit explosief in Nederland

Lidl groeit explosief in Nederland

Het marktaandeel van prijsvechter Lidl is in Nederland in de afgelopen twaalf maanden relatief met liefst vijftien procent toegenomen. De discounter heeft halverwege het jaar 8,6 procent van de markt in handen, tegen 7,5 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Voor het eerst groter dan aartsrivaal

Volgens Distrifood betekent dit dat Lidl 350 miljoen euro aan extra omzet heeft binnengesleept, terwijl het aantal vestigingen maar beperkt gegroeid is. Lidl heeft op dit moment 372 supermarkten in Nederland, tegen 364 vorig jaar. Het komt in de Nederlandse supermarktwereld maar zelden voor dat een bedrijf zonder een overname zo'n omzetsprong weet te maken.

 

Volgens Distrifood is de omzetstijging voor een deel te danken aan de ombouw van C1000-supermarkten naar andere formules, waardoor vele klanten naar Lidl switchen. Ook de succesvolle reclamecampagnes, de economische crisis en de hooggewaardeerde groente- en fruitafdeling zouden veel klanten naar de winkels trekken.

 

Opvallend genoeg weet concurrent Aldi niet te profiteren van de economische crisis: in dezelfde periode vanaf halverwege vorig jaar is het marktaandeel van Aldi afgenomen van 7,7 naar 7,3 procent. Daardoor is in Nederland Lidl nu voor het eerst groter dan Aldi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.