Lidl groeit explosief in Nederland | RetailDetail

Lidl groeit explosief in Nederland

Lidl groeit explosief in Nederland

Het marktaandeel van prijsvechter Lidl is in Nederland in de afgelopen twaalf maanden relatief met liefst vijftien procent toegenomen. De discounter heeft halverwege het jaar 8,6 procent van de markt in handen, tegen 7,5 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Voor het eerst groter dan aartsrivaal

Volgens Distrifood betekent dit dat Lidl 350 miljoen euro aan extra omzet heeft binnengesleept, terwijl het aantal vestigingen maar beperkt gegroeid is. Lidl heeft op dit moment 372 supermarkten in Nederland, tegen 364 vorig jaar. Het komt in de Nederlandse supermarktwereld maar zelden voor dat een bedrijf zonder een overname zo'n omzetsprong weet te maken.

 

Volgens Distrifood is de omzetstijging voor een deel te danken aan de ombouw van C1000-supermarkten naar andere formules, waardoor vele klanten naar Lidl switchen. Ook de succesvolle reclamecampagnes, de economische crisis en de hooggewaardeerde groente- en fruitafdeling zouden veel klanten naar de winkels trekken.

 

Opvallend genoeg weet concurrent Aldi niet te profiteren van de economische crisis: in dezelfde periode vanaf halverwege vorig jaar is het marktaandeel van Aldi afgenomen van 7,7 naar 7,3 procent. Daardoor is in Nederland Lidl nu voor het eerst groter dan Aldi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.