Lidl groeit explosief in Nederland

Lidl groeit explosief in Nederland

Het marktaandeel van prijsvechter Lidl is in Nederland in de afgelopen twaalf maanden relatief met liefst vijftien procent toegenomen. De discounter heeft halverwege het jaar 8,6 procent van de markt in handen, tegen 7,5 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Voor het eerst groter dan aartsrivaal

Volgens Distrifood betekent dit dat Lidl 350 miljoen euro aan extra omzet heeft binnengesleept, terwijl het aantal vestigingen maar beperkt gegroeid is. Lidl heeft op dit moment 372 supermarkten in Nederland, tegen 364 vorig jaar. Het komt in de Nederlandse supermarktwereld maar zelden voor dat een bedrijf zonder een overname zo'n omzetsprong weet te maken.

 

Volgens Distrifood is de omzetstijging voor een deel te danken aan de ombouw van C1000-supermarkten naar andere formules, waardoor vele klanten naar Lidl switchen. Ook de succesvolle reclamecampagnes, de economische crisis en de hooggewaardeerde groente- en fruitafdeling zouden veel klanten naar de winkels trekken.

 

Opvallend genoeg weet concurrent Aldi niet te profiteren van de economische crisis: in dezelfde periode vanaf halverwege vorig jaar is het marktaandeel van Aldi afgenomen van 7,7 naar 7,3 procent. Daardoor is in Nederland Lidl nu voor het eerst groter dan Aldi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top