Lidl groeit explosief in Nederland

Lidl groeit explosief in Nederland

Het marktaandeel van prijsvechter Lidl is in Nederland in de afgelopen twaalf maanden relatief met liefst vijftien procent toegenomen. De discounter heeft halverwege het jaar 8,6 procent van de markt in handen, tegen 7,5 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Voor het eerst groter dan aartsrivaal

Volgens Distrifood betekent dit dat Lidl 350 miljoen euro aan extra omzet heeft binnengesleept, terwijl het aantal vestigingen maar beperkt gegroeid is. Lidl heeft op dit moment 372 supermarkten in Nederland, tegen 364 vorig jaar. Het komt in de Nederlandse supermarktwereld maar zelden voor dat een bedrijf zonder een overname zo'n omzetsprong weet te maken.

 

Volgens Distrifood is de omzetstijging voor een deel te danken aan de ombouw van C1000-supermarkten naar andere formules, waardoor vele klanten naar Lidl switchen. Ook de succesvolle reclamecampagnes, de economische crisis en de hooggewaardeerde groente- en fruitafdeling zouden veel klanten naar de winkels trekken.

 

Opvallend genoeg weet concurrent Aldi niet te profiteren van de economische crisis: in dezelfde periode vanaf halverwege vorig jaar is het marktaandeel van Aldi afgenomen van 7,7 naar 7,3 procent. Daardoor is in Nederland Lidl nu voor het eerst groter dan Aldi.

Tags: