Lidl groeit explosief in Nederland

Lidl groeit explosief in Nederland

Het marktaandeel van prijsvechter Lidl is in Nederland in de afgelopen twaalf maanden relatief met liefst vijftien procent toegenomen. De discounter heeft halverwege het jaar 8,6 procent van de markt in handen, tegen 7,5 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Voor het eerst groter dan aartsrivaal

Volgens Distrifood betekent dit dat Lidl 350 miljoen euro aan extra omzet heeft binnengesleept, terwijl het aantal vestigingen maar beperkt gegroeid is. Lidl heeft op dit moment 372 supermarkten in Nederland, tegen 364 vorig jaar. Het komt in de Nederlandse supermarktwereld maar zelden voor dat een bedrijf zonder een overname zo'n omzetsprong weet te maken.

 

Volgens Distrifood is de omzetstijging voor een deel te danken aan de ombouw van C1000-supermarkten naar andere formules, waardoor vele klanten naar Lidl switchen. Ook de succesvolle reclamecampagnes, de economische crisis en de hooggewaardeerde groente- en fruitafdeling zouden veel klanten naar de winkels trekken.

 

Opvallend genoeg weet concurrent Aldi niet te profiteren van de economische crisis: in dezelfde periode vanaf halverwege vorig jaar is het marktaandeel van Aldi afgenomen van 7,7 naar 7,3 procent. Daardoor is in Nederland Lidl nu voor het eerst groter dan Aldi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top