Lidl introduceert fairtradecacao in huismerk ontbijtgranen | RetailDetail

Lidl introduceert fairtradecacao in huismerk ontbijtgranen

Lidl introduceert fairtradecacao in huismerk ontbijtgranen

Alle ontbijtgranen met chocolade van het Lidl-huismerk Crownfield bevatten voortaan 100% fairtrade gecertificeerde cacao. De versdiscounter is naar eigen zeggen de eerste supermarktketen in ons land die dergelijke stap zet.

Goed voor consument én boer

“Door voortaan enkel 100% fairtradecacao te gebruiken in onze zeer succesvolle ontbijtgranen willen we stap voor stap fairtradeproducten of -ingrediënten introduceren in ons aanbod en ons mainstream productaanbod geleidelijk aan verduurzamen”, zegt Philippe Weiler, duurzaamheidsverantwoordelijke bij Lidl Belgium. “En dit vanzelfsprekend tegen een scherpe prijs. Dat komt onze klanten ten goede, maar ook de boeren bij wie we rechtstreeks of onrechtstreeks aankopen.”

 

“Gezien de grote schaal waarop Lidl inkoopt en verkoopt, maken we met de beslissing om fairtrade-ingrediënten verder te promoten een belangrijk verschil. Fairtrade kan immers enkel succesvol zijn indien de schaal waarop de producten geteeld worden en de afzet bij de consument voldoende groot is”, gaat Weiler voort.

 

Jaar na jaar meer Fairtrade

Met de introductie van fairtradecacao in zijn ontbijtgranen is Lidl niet aan zijn proefstuk toe: de keten startte al in 2005 met de verkoop van bananen met fairtradekeurmerk en sinds 2008 is het aanbod verder uitgebreid met acht producten, waaronder ook chocolade, koffie en thee.

 

“We zijn verheugd om vast te stellen dat Lidl zijn engagement op gebied van fairtrade versterkt”,  zegt een tevreden Nicolas Lambert, directeur Fairtrade Belgium. “De introductie van ontbijtgranen die ons ‘cacao’-programma ondersteunen en een verdere aanvulling zijn van het bestaande fairtradeaanbod bij Lidl is een volgende stap in het kader van eerlijke handel. Het ‘cacao’-programma biedt nieuwe perspectieven voor de kleine cacaoproducenten. Het laat hen toe om een groter deel van hun productie te verkopen aan een eerlijke prijs. Verder draagt het programma ook bij tot het verbeteren van de werkomstandigheden en meer respect voor het milieu.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.