Lidl opent eerste “energie-circulaire supermarkt”

Een winkel die zijn eigen energie opwekt en niet méér energie verbruikt dan hij zelf opwekt: met ‘Lidl Zero’ heeft de versdiscounter in het Nederlandse Woerden zopas zijn allereerste energie-circulaire supermarkt geopend.

 

Geen energiefactuur, geen uitstoot

"Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe vestiging in Woerden niet veel anders dan de gemiddelde Lidl, maar bij binnenkomst wordt direct duidelijk waar het om gaat. ‘Alle energie die in deze winkel wordt verbruikt, wekken we zelf op’, staat met grote letters op de muur. Lidl noemt de winkel zelfs energie-circulair, omdat de energie die verbruikt wordt continu wordt hergebruikt." Dat schrijven de collega’s van de blog ‘Duurzaam Bedrijfsleven’, die een kijkje gingen nemen in de fonkelnieuwe vestiging in Woerden.

 

De nieuwe winkel kreeg 1766 zonnepanelen op het dak en de carports en rust op 190 holle heipalen. Die laatste zorgen er niet alleen voor dat het gebouw niet verzakt in de zachte bodem, maar dienen ook als warmte-koudeopslag, waardoor het systeem in de zomer voor koeling zorgt en in de winter voor warmte. De restwarmte van de productkoeling, die extra is geïsoleerd met deuren van dubbel glas, zorgt voor het juiste klimaat in de winkel.

 

Voor het geval de zon niet schijnt, koopt Lidl groene stroom in. De overtollige energie die overdag terug wordt geleverd aan het net, overstijgt de hoeveelheid energie die wordt ingekocht, aldus bouwmanager Marcel Ganzeboom: "Daardoor komt onze energierekening echt uit op nul. En dat geldt ook voor de CO2-uitstoot van de energievoorziening."

 

Lidl is al langer bezig met het plaatsen van zonnepanelen en het installeren van ledverlichting, maar een compleet 'energie-circulaire' winkel is een wereldprimeur voor de discounter. De kennis en ervaring die bij het project werden opgedaan, zullen trouwens binnen de groep internationaal worden uitgewisseld. Lidl Zero werd ontwikkeld met de hulp van de TU Delft: Andy van den Dobbelsteen, hoogleraar klimaatontwerp, ziet het pand als dé standaard voor nieuwe supermarkten.