Lidl opent nieuw dc Waddinxveen | RetailDetail

Lidl opent nieuw dc Waddinxveen

Lidl opent nieuw dc Waddinxveen

Discounter Lidl opent vandaag zijn zesde distributiecentrum in Waddinxveen.De locatie, goed voor een investering van 70 miljoen euro, is ontworpen om klimaat en omgeving zo min mogelijk te belasten.

Duurzame voorzieningen

Het gebouw functioneert zonder fossiele brandstoffen en is uitgerust met diverse duurzame voorzieningen, waaronder ledverlichting, warmte-koude opslag en ruim 4000 zonnepanelen. Zo is op 180 meter diepte een warmte- en koudeopslag (WKO) aangelegd voor koeling en verwarming. Hier wordt in de zomer de warmte opgeslagen, die vervolgens in de winter wordt ingezet voor verwarming van het pand. In de winter wordt koude opgeslagen die in de zomer wordt gebruikt om het gebouw te koelen.

 

Het totale energieverbruik van het distributiecentrum staat gelijk aan dat van 875 huishoudens, uitgaande van 4000 kWh per jaar. De warmte-koudeopslag-installatie bespaart het verbruik van omgerekend 77 huishoudens ten opzichte van het distributiecentrum Heerenveen, dat drie jaar geleden werd geopend.: dat scheelt 163 ton CO2-uitstoot per jaar. De 4000 zonnepanelen op het dak wekken voor omgerekend 150 huishoudens energie op, waardoor 315 ton CO2-uitstoot wordt bespaard.

 

Regenwater wordt verzameld in een nabij gelegen gietwatersloot en na filtering hergebruikt in het distributiecentrum. Daarnaast gaat het water voor beregening naar omliggende kassen. Lidl levert hiermee op jaarbasis 62.000 m³ water aan lokale telers. Dit bespaart hen gemiddeld zo’n 77.500 euro.  

 

Filialen Randstad bevoorraden

Het gebouw van 52.000 m² heeft plaats voor 30.000 pallets en kan in de toekomst ongeveer honderd filialen in de Randstad  bevoorraden. Er komen ongeveer 250 mensen te werken. Zij kunnen gebruik maken van een fitnessruimte en het bedrijfsrestaurant waar met Lidl-producten wordt gekookt en medewerkers hun eigen maaltijd kunnen bereiden.

 

Waddinxveen wordt niet het laatste distributiecentrum van Lidl in Nederland: een zevende locatie is in aanbouw aan de A15 bij Oosterhout. Hier moet op 16 hectare begin volgend jaar het derde duurzame distributiecentrum operationeel worden. Lidl is al enige jaren sterk gericht op duurzaamheid: zo is voor nieuwe winkels het Energielabel A++++ de standaard.

 

Lidl belevert straks ruim 400 winkels in Nederland vanuit zeven distributiecentra: naast Waddinxveen is dat vanuit Heerenveen, Etten-Leur, Tiel, Weert en Zwaag en de nieuwe locatie bij Oosterhout.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.