Lidl pas in 2018 naar de Verenigde Staten | RetailDetail

Lidl pas in 2018 naar de Verenigde Staten

Lidl pas in 2018 naar de Verenigde Staten

De Duitse discountketen Lidl stopt zijn plannen om in 2015 met 100 winkels te starten in de Verenigde Staten, tot 2018 in de koelkast. De beslissing zou zijn gevallen na het onverwacht opstappen van twee toplui in maart, menen enkele Duitse media te weten.

Onoverbrugbare meningsverschillen

Het was Klaus Gehrig, de CEO van Schwarz Gruppe zelf, die aan de Duitse krant Heilbronner Stimme vertelde dat de eerste Amerikaanse Lidls pas in 2018 de deuren zullen openen, en dus niet in 2015, zoals eerder aangekondigd. Een woordvoerder van Lidl heeft het nieuws bevestigd, maar weigert in te gaan op de onderliggende redenen.

 

Volgens Duitse media is een en ander het gevolg van het plotse vertrek van bestuursvoorzitter Karl Heinz Holland en internationaal inkoop- en marketingdirecteur Dawid Jaschok wegens "onoverbrugbare meningsverschillen". Beide heren zijn intussen trouwens vervangen door consultants Sven Seidel en Robin Goudsblom.

 

Het Duitse zakenblad Manager Magazin meent te weten dat voorzitter Holland een aanvaring had met Klaus Gehrig over een prijsdispuut met Coca-Cola en dat Holland niet akkoord ging met de beslissing van Gehrig om Jaschok de laan uit te sturen.

 

Klaus Gehrig de échte baas

Daarmee ontpopt Klaus Gehrig zich meer dan ooit als de man die de touwtjes in handen heeft bij Europa's grootste discounter: Gehrig nam in 2004 de dagelijkse leiding van Schwarz Gruppe over van eigenaar Dieter Schwarz, de op twee na rijkste Duitser en zoon van de stichter Josef Schwarz.

 

Schwarz Gruppe, dat behalve de Lidl-discounts ook nog de Kaufland-hypermarkten controleert, zag zijn omzet in het voorbije boekjaar met 9% klimmen tot 74 miljard euro. Daarmee is de Duitse groep het nummer drie in retailland, na het Franse Carrefour en het Britse Tesco. Lidl is intussen actief in 26 landen (in 2016 komt daar ook nog Servië bij), Kaufland heeft vestigingen in zeven landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.