Lidl test kleiner assortiment in twee winkels

Lidl schrapt 200 producten in kleinere winkels

Lidl schrapt 200 producten in kleinere winkels

De uitbreiding van het aanbod verse producten veroorzaakt plaatsgebrek in kleinere winkels van Lidl. Om plaats te maken, test de retailer een kleiner foodassortiment in twee supermarkten. 

 

Ruimte voor vers

Een regionale editie van de krantengroep Sudpresse ving deze week klachten op van enkele klanten van Lidl in Aarlen. Lidl bevestigt het nieuws en benadrukt dat het om een testproject gaat. 


“De expansieplannen van Lidl voorzien in het vernieuwen en vergroten van bestaande winkels naar een oppervlakte van 1.000 tot 1.400 m². Die vergrotingen zijn nodig omdat Lidl het assortiment de afgelopen jaren flink heeft uitgebreid”, zegt woordvoerder Julien Wathieu. “Zo werd het aanbod verse producten uitgebreid met verse vis, verse noten in bulk en een bakkerij.” 


Kleinere winkels van 600 tot 800 m² kampen daardoor met plaatsgebrek. Vandaar deze test. Van de 1800 referenties in een doorsnee Lidl werden er 200 geschrapt in twee testwinkels, Hamme-Mille en Aarlen.

 

Presentatie verbeteren

Het gaat onder andere om koffie, chocoladerepen, snoepgoed en broodbeleg. “We verminderen het aantal referenties in verschillende artikelgroepen maar we behouden uiteraard altijd een alternatief voor de gesupprimeerde producten.” Aan het aanbod verse groenten en fruit, vlees en vis wordt niet geraakt. 


Een beperkter assortiment laat Lidl toe om in kleinere winkels de rayons sneller aan te vullen, en ook om de presentatie van de producten te verbeteren. “Op middellange termijn zullen we deze test laten evalueren door een klantenenquête. Dan zullen we aanpassingen doorvoeren waar nodig.” Julien Wathieu geeft nog mee dat slechts een beperkt aantal kleinere winkels in aanmerking komt voor een inkrimping van het assortiment. In de grotere winkels verandert er niets.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.