Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug | RetailDetail

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug
Shutterstock

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

 

"Competitieve markt onderschat"

De eerste maanden klonk er nochtans heel wat enthousiasme bij Lidl en liep de expansie voor op schema, maar lokale politici en vastgoedmakelaars in de Verenigde Staten laten nu verstaan dat een aantal nieuwe vestigingen on-hold werden gezet of zelfs gewoon zijn geschrapt. Tot nu toe heeft Lidl al meer dan twee miljard euro uitgegeven in aan de expansie in de Verenigde Staten, schrijft het Duitse Handelsblatt.

 

Lidl heeft meer dan waarschijnlijk de competitieve markt in de Verenigde Staten onderschat. Zo heerst er momenteel een echte prijzenoorlog en de overname van Whole Foods door Amazon heeft die enkel maar versterkt.

 

Kleinere winkels

De Duitse keten heeft daarom zijn richtlijnen voor nieuwe winkels al aangepast. In het begin pootte ze winkels neer met een winkeloppervlakte van ongeveer 2.000 m², maar nu zoekt ze enkel nog naar locaties voor winkels met een oppervlakte van 1.400 m². Ook de locaties zijn anders. Voorheen mikte Lidl op gemakkelijk bereikbare baanwinkels, maar nu kiest het steevast voor dichtbevolkte stadscentra.

 

Lidl heeft het tot slot ook niet gemakkelijk om de Amerikaanse klant te overtuigen: een discountketen met voornamelijk huismerken is niet iets waar de Amerikaanse consument onmiddellijk voor warmloopt. De concurrentie is nochtans bang voor Lidl: zo verlaagde Walmart overal waar Lidl de deuren opende drastisch zijn prijzen. In sommige gevallen waren prijzen van bepaalde producten zelfs meer dan 50% lager dan voor de komst van Lidl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Back to top