Lidl wil naar de Verenigde Staten | RetailDetail

Lidl wil naar de Verenigde Staten

Lidl wil naar de Verenigde Staten

Lidl gaat onderzoeken of een netwerk van discountstores in de VS mogelijk is. De Duitse distributeur start daarbij aan de oostkust, waar de eerste Lidl-vestigingen in 2015 hun deuren zullen openen. Delhaize en Ahold krijgen er zo wel een bekende én geduchte concurrent bij in de voor hen belangrijke Amerikaanse markt.

Lidl in alle uithoeken van Europa

Dat voornemen bevestigde Lidl zelf, zo melden Duitse media. Het onderzoek zal eind 2014 of begin 2015 zijn afgerond.

 

Met deze stap treedt Lidl in de voetsporen van Aldi Süd, dat al sinds 1976 in de VS actief is. De gemoderniseerde Amerikaanse winkels van Aldi zijn een enorm succes, want de Duitse discounter is inmiddels in de meeste staten van de VS actief.

 

Voor Lidl is het evenwel een grote stap: de internationale expansie van de keten mag dan indrukwekkend zijn, tot nu toe beperkte zich die tot Europa. Pas in 1989 waagde Lidl zich immers voor het eerst buiten de grenzen van (West-)Duitsland om de Franse markt te betreden. Daarna ging het snel en breidde Lidl uit naar alle uithoeken van Europa.

 

Europa droogt op, VS biedt nieuw potentieel

Inmiddels is Lidl in 25 Europese markten vertegenwoordigd en droogt het aanbod van nieuwe markten op: er staan nog twee nieuwe landen op de planning - Servië volgend jaar en in 2015 volgt Litouwen - maar daarna moet vooral de gigantische Amerikaanse markt soelaas gaan brengen. De VS biedt immers een enorm groeipotentieel waarmee Lidl weer decennialang vooruit zou kunnen.

 

Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung beloopt het investeringsvolume van Lidl in de VS circa 500 miljoen euro. Als het management groen licht geeft voor de uitrol, zijn er zo'n 100 winkels in 2015 gepland. Dit zou dan geschieden onder de supervisie van het managementteam van Lidl in Ierland, de 37-jarige Kenneth McGrath en de 40-jarige Kevin Proctor.

 

Lidl's Amerikaanse droom

Met de oversteek naar de VS komt een Amerikaanse droom uit, die Lidl al langer koestert. Zes jaar geleden waren er al geruchten dat een oversteek naar de VS in voorbereiding was voor het jaar 2012, maar daarvan is niets terechtgekomen. Volgens LebensmittelZeitung vond topman Klaus Gehrig  de positie van Lidl in de verschillende Europese markten toen niet degelijk genoeg.

 

Klaarblijkelijk is dat nu wel het geval en is Lidl bereid om in de beginjaren forse verliezen voor lief te nemen, in het vertrouwen dat op termijn een rendabele exploitatie én een bedrijf met een veeljarige groeipotentie kan worden opgebouwd.

 

... of nachtmerrie?

Zulke geluiden waren in 2007 echter ook te horen bij Tesco, toen het Fresh & Easy in de VS opstartte. Deze keten heeft Tesco ondertussen al van de hand moeten doen. Lidl is met andere woorden gewaarschuwd.

 

Bovendien kan het niet alleen duur zijn om de Amerikaanse markt te betreden, deze markt weer verlaten is zo mogelijk nóg duurder... Wordt het dus een droom of een nachtmerrie?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.