Lidl wil naar de Verenigde Staten

Lidl wil naar de Verenigde Staten

Lidl gaat onderzoeken of een netwerk van discountstores in de VS mogelijk is. De Duitse distributeur start daarbij aan de oostkust, waar de eerste Lidl-vestigingen in 2015 hun deuren zullen openen. Delhaize en Ahold krijgen er zo wel een bekende én geduchte concurrent bij in de voor hen belangrijke Amerikaanse markt.

Lidl in alle uithoeken van Europa

Dat voornemen bevestigde Lidl zelf, zo melden Duitse media. Het onderzoek zal eind 2014 of begin 2015 zijn afgerond.

 

Met deze stap treedt Lidl in de voetsporen van Aldi Süd, dat al sinds 1976 in de VS actief is. De gemoderniseerde Amerikaanse winkels van Aldi zijn een enorm succes, want de Duitse discounter is inmiddels in de meeste staten van de VS actief.

 

Voor Lidl is het evenwel een grote stap: de internationale expansie van de keten mag dan indrukwekkend zijn, tot nu toe beperkte zich die tot Europa. Pas in 1989 waagde Lidl zich immers voor het eerst buiten de grenzen van (West-)Duitsland om de Franse markt te betreden. Daarna ging het snel en breidde Lidl uit naar alle uithoeken van Europa.

 

Europa droogt op, VS biedt nieuw potentieel

Inmiddels is Lidl in 25 Europese markten vertegenwoordigd en droogt het aanbod van nieuwe markten op: er staan nog twee nieuwe landen op de planning - Servië volgend jaar en in 2015 volgt Litouwen - maar daarna moet vooral de gigantische Amerikaanse markt soelaas gaan brengen. De VS biedt immers een enorm groeipotentieel waarmee Lidl weer decennialang vooruit zou kunnen.

 

Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung beloopt het investeringsvolume van Lidl in de VS circa 500 miljoen euro. Als het management groen licht geeft voor de uitrol, zijn er zo'n 100 winkels in 2015 gepland. Dit zou dan geschieden onder de supervisie van het managementteam van Lidl in Ierland, de 37-jarige Kenneth McGrath en de 40-jarige Kevin Proctor.

 

Lidl's Amerikaanse droom

Met de oversteek naar de VS komt een Amerikaanse droom uit, die Lidl al langer koestert. Zes jaar geleden waren er al geruchten dat een oversteek naar de VS in voorbereiding was voor het jaar 2012, maar daarvan is niets terechtgekomen. Volgens LebensmittelZeitung vond topman Klaus Gehrig  de positie van Lidl in de verschillende Europese markten toen niet degelijk genoeg.

 

Klaarblijkelijk is dat nu wel het geval en is Lidl bereid om in de beginjaren forse verliezen voor lief te nemen, in het vertrouwen dat op termijn een rendabele exploitatie én een bedrijf met een veeljarige groeipotentie kan worden opgebouwd.

 

... of nachtmerrie?

Zulke geluiden waren in 2007 echter ook te horen bij Tesco, toen het Fresh & Easy in de VS opstartte. Deze keten heeft Tesco ondertussen al van de hand moeten doen. Lidl is met andere woorden gewaarschuwd.

 

Bovendien kan het niet alleen duur zijn om de Amerikaanse markt te betreden, deze markt weer verlaten is zo mogelijk nóg duurder... Wordt het dus een droom of een nachtmerrie?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top