Lidl zet in op zonne-energie | RetailDetail

Lidl zet in op zonne-energie

Lidl zet in op zonne-energie

De Belgische tak van supermarktketen Lidl investeert 3,5 miljoen euro om twintig winkels uit te rusten met zonnepanelen. De investering kadert in het beleid voor duurzame energie, dat het bedrijf al jaren voert. 

Groene energie

Lidl produceert steeds meer hernieuwbare energie: in het distributiecentrum van Wevelgem werden in 2010 al 3996 zonnepanelen geïnstalleerd en vier winkels hebben nu al zonnepanelen op het dak: Gent Mariakerke, Roeselare, Elsene en Sint-Niklaas. 


De komende maanden zal Lidl in twintig extra winkels zonnepanelen in gebruik nemen. Voortaan voorziet de discounter in zijn bouwrichtlijnen een bepaling om de weerstand van het dak altijd te berekenen met het oog op de installatie van zonnepanelen. Eind dit jaar zullen dus 24 Lidl-vestigingen zonnepanelen hebben. 

 

Laadpalen

Deze zonnepanelen dekken gemiddeld 30% van het elektriciteitsverbruik van een winkel, vertelt duurzaamheidsverantwoordelijke Philippe Weiler. Koelmeubels en bakeoffovens vreten nu eenmaal energie. Ook het nieuwe distributiecentrum in Marche-en-Famenne, dat begin 2017 zal openen, wordt uitgerust met zonnepanelen.

 

Lidl wil de groene stroom ook delen met zijn klanten en voorziet daarom meer winkels met elektrische laadpalen op zonne-energie. Drie winkels hadden al laadpalen (Mariakerke, Elsene en Sint-Niklaas) en daar komen er dit jaar drie bij (Hamme, Scherpenheuvel en Rocourt). Het gebruik ervan is gratis. 

 

Deze 20 winkels krijgen in 2016 zonnepanelen:

 Hamme  Seraing
 Tubeke  Athus
 Scherpenheuvel  Komen
 Braine-Le-Château  Charleroi
 Putte  Quaregnon
 Rijkevorsel  Koekelare
 Beerse  Wervik
 Maasmechelen  Roeselare II
 Sint-Niklaas  Harelbeke
 Rocourt  Zelzate
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.