Lidl zet in op zonne-energie | RetailDetail

Lidl zet in op zonne-energie

Lidl zet in op zonne-energie

De Belgische tak van supermarktketen Lidl investeert 3,5 miljoen euro om twintig winkels uit te rusten met zonnepanelen. De investering kadert in het beleid voor duurzame energie, dat het bedrijf al jaren voert. 

Groene energie

Lidl produceert steeds meer hernieuwbare energie: in het distributiecentrum van Wevelgem werden in 2010 al 3996 zonnepanelen geïnstalleerd en vier winkels hebben nu al zonnepanelen op het dak: Gent Mariakerke, Roeselare, Elsene en Sint-Niklaas. 


De komende maanden zal Lidl in twintig extra winkels zonnepanelen in gebruik nemen. Voortaan voorziet de discounter in zijn bouwrichtlijnen een bepaling om de weerstand van het dak altijd te berekenen met het oog op de installatie van zonnepanelen. Eind dit jaar zullen dus 24 Lidl-vestigingen zonnepanelen hebben. 

 

Laadpalen

Deze zonnepanelen dekken gemiddeld 30% van het elektriciteitsverbruik van een winkel, vertelt duurzaamheidsverantwoordelijke Philippe Weiler. Koelmeubels en bakeoffovens vreten nu eenmaal energie. Ook het nieuwe distributiecentrum in Marche-en-Famenne, dat begin 2017 zal openen, wordt uitgerust met zonnepanelen.

 

Lidl wil de groene stroom ook delen met zijn klanten en voorziet daarom meer winkels met elektrische laadpalen op zonne-energie. Drie winkels hadden al laadpalen (Mariakerke, Elsene en Sint-Niklaas) en daar komen er dit jaar drie bij (Hamme, Scherpenheuvel en Rocourt). Het gebruik ervan is gratis. 

 

Deze 20 winkels krijgen in 2016 zonnepanelen:

 Hamme  Seraing
 Tubeke  Athus
 Scherpenheuvel  Komen
 Braine-Le-Château  Charleroi
 Putte  Quaregnon
 Rijkevorsel  Koekelare
 Beerse  Wervik
 Maasmechelen  Roeselare II
 Sint-Niklaas  Harelbeke
 Rocourt  Zelzate
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.