Liever plantaardig dan veganistisch voor consumenten | RetailDetail

Liever plantaardig dan veganistisch voor consumenten

Liever plantaardig dan veganistisch voor consumenten
Foto: Shutterstock

Plantaardige voeding is - zelfs in de Verenigde Staten - sterk in opmars: 48% van de Amerikanen wil er meer plantaardig eten. Consumenten horen dan wel liever de term plantaardig dan veganistisch, die te streng en negatief klinkt.

 

Plantaardig is positief, veganistisch negatief

De toekomst ligt volgens 83% van de Amerikanen bij de term "100% plantaardige voeding", eerder dan bij de term "veganistisch". Het kan dus voor merken en producenten beter zijn om producten als plantaardig te bestempelen, eerder dan hun communicatie rond veganisme te centreren, besluiten de onderzoekers van voedselontwikkelingsbureau Mattson. Consumenten associëren veganisme immers met een bepaalde restrictieve levensstijl, waarbij de focus op dierenrechten of het milieu ligt, en met een zwaar engagement. De term heeft daardoor eerder een negatieve lading voor niet-veganisten: het gaat om nee zeggen, om je dingen ontzeggen.

 

Die connotatie heeft "100% plantaardig" voor de respondenten niet: plantaardige producten worden als lekkerder en gezonder ervaren, het begrip wordt ook flexibeler en positiever aanzien. Door andere communicatie te voeren, kan voeding dus ook lekkerder worden in de ogen van de consument, tipt Mattson-directrice Barb Stuckey, .

 

Een op drie Amerikanen is flexitariër

Er is in ieder geval veel interesse om meer plantaardig te eten: 48% van de ondervraagden wil meer plantaardig eten, terwijl al 29% van de Amerikanen de facto flexitariër is. Die data worden bevestigd door HealthFocus International, dat eerder al zag dat 17% van de Amerikanen beweren een hoofdzakelijk plantaardig dieet te hebben, terwijl liefst 60% minder vlees wil eten.

 

Motieven om dierlijke producten te weren, zijn vooral de gezondheid, gevolgd door gewichtsverlies en algemeen welzijn. Het viel de onderzoekers niettemin dat op de vraag waarom plantaardige voeding dan precies beter voor je is, de meeste mensen het antwoord schuldig moeten blijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.