Lindt wil grootste chocoladeretailer worden | RetailDetail

Lindt wil grootste chocoladeretailer worden

Lindt wil grootste chocoladeretailer worden

De Zwitserse chocoladefabrikant Lindt & Spruengli wil tegen 2020 de grootste retailer van premium chocolade worden. Het gaat zo de strijd aan met het Belgische Godiva, dat momenteel de grootste ter wereld is.

 

20 tot 30 nieuwe winkels per jaar

Om dat doel te bereiken wil Lindt de komende jaren elk jaar 20 tot 30 nieuwe winkels openen. Momenteel telt de chocolademaker al meer dan 300 winkels wereldwijd, maar grote concurrent Godiva heeft al meer dan 450 retaillocaties. Vorig jaar opende Lindt ook al 50 winkels, waarvan 16 in Brazilië. De retailomzet groeide in 2015 dan ook 20 procent sneller dan de totale omzet van Lindt.

 

Lindt & Spruengli haalde in 2015 een omzet van 3,65 miljard Zwitserse frank (3,34 miljard euro). Dat is een stijging van 7,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst steeg daarbij van 342,4 miljoen Zwitserse frank (313,2 miljoen euro) naar 380,4 miljoen Zwitserse frank (347,9 miljoen euro). Daarmee deed het Zwitserse bedrijf het beter dan de verwachtingen van 369 miljoen Zwitserse frank (338 miljoen euro).

 

De omzet had nog een flink pak sterker kunnen stijgen, maar de beslissing van de Zwitserse banken om de plafondkoers van de frank te schrappen, heeft ervoor gezorgd dat de groei een stuk werd beknot. Voor wisselkoerseffecten was er immers sprake van een omzetgroei van 14 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.