Lindt wil grootste chocoladeretailer worden | RetailDetail

Lindt wil grootste chocoladeretailer worden

Lindt wil grootste chocoladeretailer worden

De Zwitserse chocoladefabrikant Lindt & Spruengli wil tegen 2020 de grootste retailer van premium chocolade worden. Het gaat zo de strijd aan met het Belgische Godiva, dat momenteel de grootste ter wereld is.

 

20 tot 30 nieuwe winkels per jaar

Om dat doel te bereiken wil Lindt de komende jaren elk jaar 20 tot 30 nieuwe winkels openen. Momenteel telt de chocolademaker al meer dan 300 winkels wereldwijd, maar grote concurrent Godiva heeft al meer dan 450 retaillocaties. Vorig jaar opende Lindt ook al 50 winkels, waarvan 16 in Brazilië. De retailomzet groeide in 2015 dan ook 20 procent sneller dan de totale omzet van Lindt.

 

Lindt & Spruengli haalde in 2015 een omzet van 3,65 miljard Zwitserse frank (3,34 miljard euro). Dat is een stijging van 7,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst steeg daarbij van 342,4 miljoen Zwitserse frank (313,2 miljoen euro) naar 380,4 miljoen Zwitserse frank (347,9 miljoen euro). Daarmee deed het Zwitserse bedrijf het beter dan de verwachtingen van 369 miljoen Zwitserse frank (338 miljoen euro).

 

De omzet had nog een flink pak sterker kunnen stijgen, maar de beslissing van de Zwitserse banken om de plafondkoers van de frank te schrappen, heeft ervoor gezorgd dat de groei een stuk werd beknot. Voor wisselkoerseffecten was er immers sprake van een omzetgroei van 14 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.