Listeria en hittegolf wegen op resultaten Greenyard

Greenyard waarschuwt dat de winst in het lopende boekjaar zo’n 25% lager zal uitvallen, als gevolg van de listeriabesmetting, de hittegolf en een aanhoudende prijzenslag. CEO Hein Deprez kondigt maatregelen aan.

 

“Actieplannen opgesteld”

Verschillende factoren wegen op de winstgevendheid, zo meldt de specialist in groenten en fruit in een persbericht. De recente terugroepactie van producten die mogelijk met listeria besmet waren, zou zo’n 30 miljoen euro kosten. De uitzonderlijk warme en droge zomer heeft een impact op de landbouwoogsten: volumes en prijzen zullen fluctueren. Voor sommige producten verwacht de producent tekorten tussen 30% en 50%. De versdivisie tenslotte ondervindt scherpe prijsconcurrentie. In België en Duitsland werkt het bedrijf daarom aan toekomstgerichte zakenmodellen, maar die zullen pas op middellange termijn resultaat tonen.

 

“We hebben actieplannen opgesteld om de winstgevendheid weer op te krikken. In het bijzonder, en met het oog op het doen dalen van de schuld op de balans van Greenyard, heeft de raad van bestuur aan het management gevraagd om de strategische opties van haar activiteitenportfolio tegen het licht te houden”, verklaart Deprez. Dat betekent dat het bedrijf mogelijk enkele activiteiten zal afstoten.

 

Tijdens het eerste kwartaal van het boekjaar 2018/19 daalde de omzet van Greenyard met 1,5% tot 1,09 miljard euro. In de afdeling verse producten daalde de omzet met 2,4% tot 884,7 miljoen euro: het ging goed in Nederland en Frankrijk, maar niet in België, Duitsland en Polen. In de divisie diepvries en conserven daalde de omzet met 2,1% tot 174,7 miljoen euro, onder andere als gevolg van het stopzetten van onrendabele contracten. De tuinbouwdivisie (voornamelijk potgrond) deed het wél goed met een groei van 35% tot 34,4 miljoen euro.