Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen | RetailDetail

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen
Shutterstock.com

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

 

Verder onderzoek noodzakelijk

Eind vorige week maakte het Europese voedselagentschap EFSA bekend dat de afgelopen drie jaar negen Europeanen overleden nadat ze met listeria besmette diepvriesgroenten hadden gegeten die afkomstig waren uit een Hongaarse fabriek van Greenyard. De slachtoffers vielen in Denemarken, Finland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Toch werden ook in België diepvriesproducten teruggeroepen, van de merken Pinguin, D’Lis, Delhaize, Everyday Selection en Boni.

 

Volgens Greenyard is verder onderzoek noodzakelijk. Intussen neemt de producent alle mogelijke bijkomende maatregelen om voedselveiligheid te garanderen, waaronder het terugroepen van producten, de sluiting van de Hongaarse productiesite en bijkomende tests en analyses. De terugroepactie betekent niet dat teruggeroepen producten effectief besmet zijn, zegt het Belgische bedrijf. Greenyard staat momenteel in contact met de relevante autoriteiten om verdere informatie over de besmetting te beoordelen. “We staan volledig achter verder onderzoek, aangezien voedselveiligheid en de gezondheid van de consument vanzelfsprekend onze eerste prioriteit zijn.”

 

Voor het beursgenoteerde bedrijf betekent dit incident sowieso een zware klap: de koers daalde al met 30%. De producent meldt verzekerd te zijn voor recallkosten en productaansprakelijkheid, maar analisten zeggen aan De Tijd dat het bedrijf haar beleggers veel te weinig informatie geeft over de mogelijke impact, en dat terwijl het maar weinig financiële ademruimte heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.