Logistiek levert Marqt prijsvoordeel op

Logistiek levert Marqt prijsvoordeel op

De alternatieve supermarktketen Marqt kan producten in vergelijking met vier jaar geleden zo'n 30 procent goedkoper verkopen, met dank aan centralisatie van de logistiek en investeringen in IT.

Grote groei op de schouders van InBev

Marqt heeft op dit moment vier winkels, maar heeft ambitieuze plannen. Daarbij wordt het bedrijf gesteund door het investeringsfonds van de oprichtersfamilie achter brouwerijgigant AB InBev. De Marqt-formule is een keten die de herkomst van producten centraal staat en inzet op kwaliteit en daarmee een alternatief wil vormen voor de grote supermarktketens.

 

Oorspronkelijk leverde iedere producent zelf de winkels aan, waardoor er per week soms wel tachtig leveringen binnenkwamen per winkel. Inmiddels is de logistiek gecentraliseerd, waardoor ook de kosten flink zijn gedaald. Een nieuw IT-systeem zorgt er bovendien voor dat producenten vanuit het veld direct de voorraad in de winkels in de gaten kunnen houden. Veel leveranciers hebben feitelijk een shop-in-shop binnen Marqt, waarbij ze zelf verantwoordelijk zijn voor het inkooprisico.

 

Bij de groei van de keten, naar mogelijk vijftien winkels binnen afzienbare tijd, wil oprichter Quirijn Bolle rekening houden met de mogelijkheden bij leveranciers. "Voor een aardappelboer is het makkelijk om op grotere schaal te produceren, dat heeft geen wezenlijke impact op zijn productiewijze. We willen de kaasboer waarmee we werken echter niet dwingen om opeens een kaasfabriek te worden. Bij groei in het aantal winkels gaan we dan op zoek naar een extra kaasboer die hetzelfde DNA als Marqt heeft", zei Bolle in een interview met Sprout.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top