Logistiek levert Marqt prijsvoordeel op

Logistiek levert Marqt prijsvoordeel op

De alternatieve supermarktketen Marqt kan producten in vergelijking met vier jaar geleden zo'n 30 procent goedkoper verkopen, met dank aan centralisatie van de logistiek en investeringen in IT.

Grote groei op de schouders van InBev

Marqt heeft op dit moment vier winkels, maar heeft ambitieuze plannen. Daarbij wordt het bedrijf gesteund door het investeringsfonds van de oprichtersfamilie achter brouwerijgigant AB InBev. De Marqt-formule is een keten die de herkomst van producten centraal staat en inzet op kwaliteit en daarmee een alternatief wil vormen voor de grote supermarktketens.

 

Oorspronkelijk leverde iedere producent zelf de winkels aan, waardoor er per week soms wel tachtig leveringen binnenkwamen per winkel. Inmiddels is de logistiek gecentraliseerd, waardoor ook de kosten flink zijn gedaald. Een nieuw IT-systeem zorgt er bovendien voor dat producenten vanuit het veld direct de voorraad in de winkels in de gaten kunnen houden. Veel leveranciers hebben feitelijk een shop-in-shop binnen Marqt, waarbij ze zelf verantwoordelijk zijn voor het inkooprisico.

 

Bij de groei van de keten, naar mogelijk vijftien winkels binnen afzienbare tijd, wil oprichter Quirijn Bolle rekening houden met de mogelijkheden bij leveranciers. "Voor een aardappelboer is het makkelijk om op grotere schaal te produceren, dat heeft geen wezenlijke impact op zijn productiewijze. We willen de kaasboer waarmee we werken echter niet dwingen om opeens een kaasfabriek te worden. Bij groei in het aantal winkels gaan we dan op zoek naar een extra kaasboer die hetzelfde DNA als Marqt heeft", zei Bolle in een interview met Sprout.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top