Logistiek levert Marqt prijsvoordeel op | RetailDetail

Logistiek levert Marqt prijsvoordeel op

Logistiek levert Marqt prijsvoordeel op

De alternatieve supermarktketen Marqt kan producten in vergelijking met vier jaar geleden zo'n 30 procent goedkoper verkopen, met dank aan centralisatie van de logistiek en investeringen in IT.

Grote groei op de schouders van InBev

Marqt heeft op dit moment vier winkels, maar heeft ambitieuze plannen. Daarbij wordt het bedrijf gesteund door het investeringsfonds van de oprichtersfamilie achter brouwerijgigant AB InBev. De Marqt-formule is een keten die de herkomst van producten centraal staat en inzet op kwaliteit en daarmee een alternatief wil vormen voor de grote supermarktketens.

 

Oorspronkelijk leverde iedere producent zelf de winkels aan, waardoor er per week soms wel tachtig leveringen binnenkwamen per winkel. Inmiddels is de logistiek gecentraliseerd, waardoor ook de kosten flink zijn gedaald. Een nieuw IT-systeem zorgt er bovendien voor dat producenten vanuit het veld direct de voorraad in de winkels in de gaten kunnen houden. Veel leveranciers hebben feitelijk een shop-in-shop binnen Marqt, waarbij ze zelf verantwoordelijk zijn voor het inkooprisico.

 

Bij de groei van de keten, naar mogelijk vijftien winkels binnen afzienbare tijd, wil oprichter Quirijn Bolle rekening houden met de mogelijkheden bij leveranciers. "Voor een aardappelboer is het makkelijk om op grotere schaal te produceren, dat heeft geen wezenlijke impact op zijn productiewijze. We willen de kaasboer waarmee we werken echter niet dwingen om opeens een kaasfabriek te worden. Bij groei in het aantal winkels gaan we dan op zoek naar een extra kaasboer die hetzelfde DNA als Marqt heeft", zei Bolle in een interview met Sprout.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.