Logistiek levert Marqt prijsvoordeel op | RetailDetail

Logistiek levert Marqt prijsvoordeel op

Logistiek levert Marqt prijsvoordeel op

De alternatieve supermarktketen Marqt kan producten in vergelijking met vier jaar geleden zo'n 30 procent goedkoper verkopen, met dank aan centralisatie van de logistiek en investeringen in IT.

Grote groei op de schouders van InBev

Marqt heeft op dit moment vier winkels, maar heeft ambitieuze plannen. Daarbij wordt het bedrijf gesteund door het investeringsfonds van de oprichtersfamilie achter brouwerijgigant AB InBev. De Marqt-formule is een keten die de herkomst van producten centraal staat en inzet op kwaliteit en daarmee een alternatief wil vormen voor de grote supermarktketens.

 

Oorspronkelijk leverde iedere producent zelf de winkels aan, waardoor er per week soms wel tachtig leveringen binnenkwamen per winkel. Inmiddels is de logistiek gecentraliseerd, waardoor ook de kosten flink zijn gedaald. Een nieuw IT-systeem zorgt er bovendien voor dat producenten vanuit het veld direct de voorraad in de winkels in de gaten kunnen houden. Veel leveranciers hebben feitelijk een shop-in-shop binnen Marqt, waarbij ze zelf verantwoordelijk zijn voor het inkooprisico.

 

Bij de groei van de keten, naar mogelijk vijftien winkels binnen afzienbare tijd, wil oprichter Quirijn Bolle rekening houden met de mogelijkheden bij leveranciers. "Voor een aardappelboer is het makkelijk om op grotere schaal te produceren, dat heeft geen wezenlijke impact op zijn productiewijze. We willen de kaasboer waarmee we werken echter niet dwingen om opeens een kaasfabriek te worden. Bij groei in het aantal winkels gaan we dan op zoek naar een extra kaasboer die hetzelfde DNA als Marqt heeft", zei Bolle in een interview met Sprout.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.