Lotus Bakeries doorbreekt grens half miljard euro omzet | RetailDetail

Lotus Bakeries doorbreekt grens half miljard euro omzet

Lotus Bakeries doorbreekt grens half miljard euro omzet

Koekjesfabrikant Lotus Bakeries heeft in 2016 de grens van 500 miljoen euro omzet weten te doorbreken. Dat heeft het te danken aan enkele overnames, maar ook zonder die overnames was er sprake van een sterke groei.

Succes speculoos

De totale omzet voor Lotus kwam in 2016 uit op 507 miljoen euro, liefst 23% meer dan een jaar eerder. Ook de recurrente brutobedrijfswinst ging met 23% de hoogte in, naar 101,6 miljoen euro.

 

De omzet had nog een stuk hoger kunnen uitkomen, maar Lotus haalt een vijfde van zijn omzet uit het Verenigd Koninkrijk en werd dus zwaar getroffen door de zwakke positie van de pond. Die wisselkoerseffecten hadden een negatief effect van 12% op de omzet. Vooral het succes van de speculaas en speculaaspasta stuwt Lotus Bakeries steeds meer vooruit: die laatste blijft sterk groeien in Europa en vooral in het Midden-Oosten. Daarnaast werden er vorig jaar wereldwijd 6,2 miljard Lotus-speculaasjes gegeten.

 

Om de vraag bij te houden opent Lotus Bakeries begin 2019 een eerste fabriek in de Verenigde Staten. Het is de eerste keer dat het bedrijf in het buitenland speculaas zal maken. De bouw van de nieuwe productielocatie start midden dit jaar. Ook in eigen land wordt er aan expansie gewerkt: in Lembeke komt een derde productiehal, waar in april al één productielijn operationeel wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.