Lotus Bakeries gaat zelf fruitsnacks produceren in Zuid-Afrika

Lotus Bakeries gaat zelf fruitsnacks produceren in Zuid-Afrika

Lotus Bakeries gaat zelf fruitsnacks produceren in Zuid-Afrika
Bearnibbles.nl

Lotus Bakeries gaat vanaf volgend jaar de fruitsnacks van het merk Bear in eigen beheer produceren. De Oost-Vlaamse koekjesbakker sloot daartoe een deal met het Zuid-Afrikaanse Grassroots, dat in de loop van 2019 een fonkelnieuwe fabriek zal opleveren.

 

In de vallei waar het fruit groeit

De fruittussendoortjes van Bear, sinds 2015 eigendom van Lotus Bakeries, worden nu geproduceerd door co-manufacturer Grassroots. Die runt een fabriek vlak bij de Zuid-Afrikaanse Ceresvallei, waar het fruit groeit en geplukt wordt. Lotus Bakeries heeft nu een deal bereikt voor de overname van de productieactiviteiten van Bear. 

 

De overeenkomst voorziet dat Grassroots in de loop van 2019 een gloednieuwe productiefaciliteit zal bouwen en ook alle medewerkers zal voorzien voor de productie van het Bear-assortiment. Financiële details over de deal werden niet bekendgemaakt. De onderhandelingen zijn gevoerd met de meerderheidsaandeelhouder van Grassroots, het investeringsfonds Acorn, gespecialiseerd in de food- en landbouwsector in Sub-Sahara Afrika.

 

“Met deze overname zullen we volledige verticale integratie realiseren, die zal bijdragen tot de verdere duurzame groei van onze Bear-producten”, zegt Isabelle Maes, CEO van Lotus-dochter Natural Foods. Jan Boone, CEO van de groep, voegt daaraan toe: “We willen onze positie als voorloper binnen de categorie van de natuurlijke tussendoortjes in het Verenigd Koninkrijk behouden en deze krachtige positie gebruiken om het pad te effenen naar internationale groei. Op de lange termijn is in-house productie daarbij onontbeerlijk.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.