Zwakke pond kan resultaten Lotus Bakeries niet drukken | RetailDetail

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond
Shutterstock

Ondanks de zwakke positie van het Britse pond wist koekjesmaker Lotus Bakeries in de eerste helft van het jaar zijn omzet met een procent te laten stijgen. Met een recordgroei in 2016 had Lotus nochtans een zware vergelijkingsbasis.

Speculoos en gezonde tussendoortjes

De omzet van Lotus steeg in de eerste zes maanden van 2017 van 256,4 miljoen euro naar 258,9 miljoen euro. Op vergelijkbare basis, en dus voor wisselkoerseffecten, was er zelfs sprake van een groei van 3%. Dat zal CEO Jan Boone tevreden stellen, want hij liet begin dit jaar al verstaan dat 2017 mogelijk een jaar van consolidatie werd na het recordjaar 2016.

 

De groei in 2017 had het vooral te danken aan een sterke verkoop van de natuurlijke tussendoortjes, maar ook de wafels van Lotus blijven verder groeien. “Gezond en minder gezond lopen tegenwoordig door elkaar. De mensen eten de ene dag een Luikse wafel met chocolade en de volgende dag willen ze iets gezonds en nemen ze een notenreep. Zo gaat dat nu. Het bewijs daarvan zit in onze cijfers: de gezonde fruitsnacks zijn onze grootste groeiers”, aldus CEO Jan Boone.

 

Voorbeeld Nutella

“In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk willen we Lotus Biscoff, of speculoos dus, nog versterken. We gaan investeren in tv-reclame om er een merkverhaal op te bouwen. Ik ben ervan overtuigd dat we onze grote producten nog groter kunnen maken in de landen waar we al aanwezig zijn”, zegt Boone. Daarbij wil Lotus het voorbeeld nemen aan Nutella of de Oreo-koekjes van Mondelez, die wereldwijd bekend zijn.

 

Niet enkel de omzet, maar ook de nettowinst maakte een mooie sprong voorwaarts: die groeide met 3,3% naar 31,9 miljoen euro. Lotus verwacht dat prijsverhogingen die het doorvoerde om het zwakke pond te counteren pas in de tweede helft van het jaar hun effect zullen tonen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.