LTO start meldpunt voor leveranciers van PLUS | RetailDetail

LTO start meldpunt voor leveranciers van PLUS

LTO start meldpunt voor leveranciers van PLUS

De Land- en Tuinbouworganisatie Nederland (LTO) komt op de proppen met een meldpunt voor leveranciers die zich gedupeerd voelen door de recente acties van PLUS. Die supermarktketen had een brief uitgestuurd, waarin het kortingen eiste om zo zelf margeverlies na de recente prijsdalingen te kunnen compenseren.

Anonieme klachten

Het meldpunt komt er nadat PLUS de onlangs ondertekende gedragscode vrijwel onmiddellijk schond door een brief uit te zenden, waarin het dus kortingen eiste van haar leveranciers. "Getroffen leveranciers kunnen anoniem hun klacht kwijt en hun verhaal doen", zegt Klaas Johan Osinga. "Wij kunnen dan toetsen of de geëiste kortingen in strijd zijn met de gedragscode." Osinga werkt in naam van LTO mee aan de gedragscode eerlijke handelspraktijken.

 

LTO en Osinga zien de zaak rond PLUS als de perfecte testcase voor het meldpunt. Ze worden daarbij gesteund door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). "Het lijkt op het eenzijdig opzeggen van bestaande contracten en nog wel met terugwerkende kracht. Dat is een overtreding van de gedragscode", zegt Osinga. Die gedragscode verbiedt het eenzijdig veranderen van de leveringsvoorwaarden en werd nog maar net afgesloten. De FNLI heeft dan ook al enkele leden van de Tweede Kamer geïnformeerd over de brief van PLUS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.