LTO start meldpunt voor leveranciers van PLUS

LTO start meldpunt voor leveranciers van PLUS

De Land- en Tuinbouworganisatie Nederland (LTO) komt op de proppen met een meldpunt voor leveranciers die zich gedupeerd voelen door de recente acties van PLUS. Die supermarktketen had een brief uitgestuurd, waarin het kortingen eiste om zo zelf margeverlies na de recente prijsdalingen te kunnen compenseren.

Anonieme klachten

Het meldpunt komt er nadat PLUS de onlangs ondertekende gedragscode vrijwel onmiddellijk schond door een brief uit te zenden, waarin het dus kortingen eiste van haar leveranciers. "Getroffen leveranciers kunnen anoniem hun klacht kwijt en hun verhaal doen", zegt Klaas Johan Osinga. "Wij kunnen dan toetsen of de geëiste kortingen in strijd zijn met de gedragscode." Osinga werkt in naam van LTO mee aan de gedragscode eerlijke handelspraktijken.

 

LTO en Osinga zien de zaak rond PLUS als de perfecte testcase voor het meldpunt. Ze worden daarbij gesteund door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). "Het lijkt op het eenzijdig opzeggen van bestaande contracten en nog wel met terugwerkende kracht. Dat is een overtreding van de gedragscode", zegt Osinga. Die gedragscode verbiedt het eenzijdig veranderen van de leveringsvoorwaarden en werd nog maar net afgesloten. De FNLI heeft dan ook al enkele leden van de Tweede Kamer geïnformeerd over de brief van PLUS.

Tags: