LTO start meldpunt voor leveranciers van PLUS | RetailDetail

LTO start meldpunt voor leveranciers van PLUS

LTO start meldpunt voor leveranciers van PLUS

De Land- en Tuinbouworganisatie Nederland (LTO) komt op de proppen met een meldpunt voor leveranciers die zich gedupeerd voelen door de recente acties van PLUS. Die supermarktketen had een brief uitgestuurd, waarin het kortingen eiste om zo zelf margeverlies na de recente prijsdalingen te kunnen compenseren.

Anonieme klachten

Het meldpunt komt er nadat PLUS de onlangs ondertekende gedragscode vrijwel onmiddellijk schond door een brief uit te zenden, waarin het dus kortingen eiste van haar leveranciers. "Getroffen leveranciers kunnen anoniem hun klacht kwijt en hun verhaal doen", zegt Klaas Johan Osinga. "Wij kunnen dan toetsen of de geëiste kortingen in strijd zijn met de gedragscode." Osinga werkt in naam van LTO mee aan de gedragscode eerlijke handelspraktijken.

 

LTO en Osinga zien de zaak rond PLUS als de perfecte testcase voor het meldpunt. Ze worden daarbij gesteund door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). "Het lijkt op het eenzijdig opzeggen van bestaande contracten en nog wel met terugwerkende kracht. Dat is een overtreding van de gedragscode", zegt Osinga. Die gedragscode verbiedt het eenzijdig veranderen van de leveringsvoorwaarden en werd nog maar net afgesloten. De FNLI heeft dan ook al enkele leden van de Tweede Kamer geïnformeerd over de brief van PLUS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top