Lucas Bols verwacht tegenvallende omzet voor lopend boekjaar | RetailDetail

Lucas Bols verwacht tegenvallende omzet voor lopend boekjaar

Lucas Bols verwacht tegenvallende omzet voor lopend boekjaar

Likeurproducent Lucas Bols verwacht dat de omzet voor het lopende boekjaar 4 tot 6% lager zal uitvallen dan in 2014/2015. Die omzetdaling is volgens het bedrijf te wijten aan negatieve wisselkoerseffecten en de wereldwijde economische onzekerheid.

Voorraad afbouw

Ook een voorraadafbouw bij de distributeurs zou een impact hebben op de omzet in het lopende boekjaar. In de eerste helft van het jaar had Bols al te maken met een eenmalige voorraadafbouw in Australië en Zuidoost-Azië, terwijl in de tweede jaarhelft eenzelfde effect waarneembaar is in de Verenigde Staten. Dat laatste heeft te maken met een fusie tussen twee belangrijke distributeurs en toegenomen efficiëntie in de toeleverketen van Lucas Bols.

 

Ondanks de lagere omzet dit jaar verwacht CEO Huub van Doorne dat de omzetgroei van 3 tot 4% op jaarbasis op middellange termijn zal kunnen aangehouden worden. Voor het boekjaar 2015/2016 gaat Bols ook uit van een nettowinst van 11 tot 12 miljoen euro. Dat is beduidend hoger dan vorig jaar, toen de drankenproducent een nettowinst van 3,8 miljoen euro liet optekenen bij een omzet van 77,7 miljoen euro.

 

Bols wil ook de investeringen in de uitbreiding van de commerciële organisatie de komende jaren met 2 tot 3 miljoen euro per jaar verhogen. Het zal ook nieuwe markten betreden, zoals onder andere Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.