Luxemburgse supermarktgroep Cactus groeit in convenience

Gevel winkel van retailer Cactus
Foto: Cactus

Cactus, de underdog die marktleider is: de Luxemburgse supermarktgroep met 61 winkels blijft uitbreiden. Net zoals bij nummer twee Delhaize ligt de nieuwe focus op gemakswinkels, met dank aan franchiseconcept Shoppi.

 

De kleinste tussen de groten

De grootste foodretailer van het Groothertogdom Luxemburg is er paradoxaal genoeg ook de kleinste speler: in een markt die ondertussen bevolkt wordt door grootheden zoals Delhaize, Auchan en Monoprix, is het familiebedrijf de vreemde eend in de bijt. Daar is Managing Director Laurent Schonckert zich maar al te goed van bewust, dus blijft de Luxemburgse retailer moedig maar voorzichtig uitbreiden. 


Vandaag telt Cactus 61 winkels op 59 locaties, verdeeld over vier verschillende formaten: van hypermarkten tot kleine gemakswinkels onder de noemer Shoppi. Op die manier komen ze in het vaarwater van alle foodretailers in het land. Toch heeft de lokale speler ook eigen, unieke troeven, legt Schonckert uit aan de krant Paperjam. 

 

Verankerd met vastgoed

Zo profiteren de Luxemburgers van hun sterke lokale verankering, ook qua locaties: Cactus huurt zijn panden meestal niet, maar koopt ze. Ondertussen heeft de groep een stevig vastgoedportfolio met heel wat retailparken en winkelgalerijen, waar non-foodretailers het aanbod komen verrijken. Het dwingt de groep om heel selectief te zijn, waardoor Cactus volgens Schonckert wist te ontsnappen aan sommige ‘oververzadigde’ nieuwe vastgoedprojecten en zich daarentegen ook in woonwijken kon vestigen – iets wat zeker nu in coronatijden vruchten afwerpt.


Bovendien speelt ook het assortiment op die lokale verankering in: Cactus produceert zelf via eigen slagerijen, horeca en banketbakkerijen. De retailer werkt daarbij zelfs met “zeer kleine producenten” samen en heeft al 25 jaar bio in het aanbod. Nieuw is ook een samenwerking met Letzshop, een onlineplatform voor Luxemburgse handelaars: tijdens de wijnbeurs zette de keten voor het eerst een aantal referenties online en dat smaakt nu naar meer. Ook breidt de samenwerking met EatHappy, dat in sommige winkels ter plaatse sushi maakt, verder uit.

 

Gemakswinkels nog belangrijker

In de toekomst wordt weliswaar vooral convenienceconcept Shoppi belangrijker voor de positionering van de groep. Net zoals rivaal Delhaize – nummer twee in Luxemburg – merkt Cactus dat proximiteitswinkels echte shopbestemmingen worden. Vanaf volgend jaar komen er daarom een zestal Shoppi-tankshops bij. Cactus Shoppi heeft sinds kort ook een nieuwe branding, waarbij het Cactus-merk sterker naar voren komt bij de 33 franchisevestigingen. “We krijgen steeds meer franchiseverzoeken”, zegt Schonckert, al zijn de locaties die de keten op het oog had, nu getroffen door het telewerken. “Maar er zal een after-covid zijn, ik heb er alle vertrouwen in.”


Dat vertrouwen vertaalt zich ook in expansie: terwijl de vestiging in Ingeldorf volgend jaar volledig wordt gerenoveerd, start de bouw van twee volledig nieuwe complexen. Tegen begin 2023 verrijst in Roodt-sur-Syre – voor het eerst in het oosten van het land – een supermarkt van 3.000 m² met een half dozijn winkels ernaast. Ten laatste begin 2024 opent in Esch/Lallange de derde grootste winkel van de groep (7.500 m²), samen met een crèche, een fitnesscentrum, een twintigtal andere winkels en zelfs een zestigtal appartementen.