'Maak informatie verspilling bij supermarkten openbaar'

'Maak informatie verspilling bij supermarkten openbaar'

Supermarkten moeten verplicht worden informatie over verspilling in hun winkels openbaar te maken, vindt Tweede Kamerlid Jesse Klaver (GroenLinks). Alleen zo is verspilling van voedsel tegen te gaan, meent ook de PvdA. Die partij zal het groene voorstel dan ook steunen.

Verspilling in kaart brengen

Klaver wil dat supermarkten in kaart brengen welk deel van hun voedsel nooit bij de consument terechtkomt. "Deze informatie is openbaar en zo wordt de klant geïnformeerd. Supermarkten kunnen vervolgens met elkaar concurreren in het zuinig omgaan met voedsel."

 

Klaver vindt het belangrijk om juist nu in actie te komen tegen voedselverspilling, omdat nog altijd een derde tot de helft van al het voedsel verloren gaat. Vorige week werden ook berekeningen van de voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal bekend, waaruit bleek dat Nederlanders dagelijks één op de vijf sneetjes brood weggooien. Bij elkaar zijn dat ongeveer 400.000 hele broden per dag.

 

Bijzonder groot probleem

De omvang van voedselverspilling in Nederland is groot, stelt Milieu Centraal: veertien procent van het eten dat we kopen, wordt gewoon weggegooid. Naast brood gebeurt dat ook erg vaak met rijst, pasta en aardappelen. "Voedselprijzen stijgen en een groot deel van de wereldbevolking lijdt honger. We moeten niet alleen onderzoek doen om verspilling tegen te gaan, maar ook concrete maatregelen nemen."

 

In België gaan de socialisten overigens nog een stap verder: daar wilden parlementsleden supermarkten verplichten hun onverkochte voedingswaren af te staan aan hulporganisaties. De sector reageerde toen niet bepaald verheugd, maar wilde "mits voldoende compensaties" het initiatief wel een kans geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top