'Maak informatie verspilling bij supermarkten openbaar' | RetailDetail

'Maak informatie verspilling bij supermarkten openbaar'

'Maak informatie verspilling bij supermarkten openbaar'

Supermarkten moeten verplicht worden informatie over verspilling in hun winkels openbaar te maken, vindt Tweede Kamerlid Jesse Klaver (GroenLinks). Alleen zo is verspilling van voedsel tegen te gaan, meent ook de PvdA. Die partij zal het groene voorstel dan ook steunen.

Verspilling in kaart brengen

Klaver wil dat supermarkten in kaart brengen welk deel van hun voedsel nooit bij de consument terechtkomt. "Deze informatie is openbaar en zo wordt de klant geïnformeerd. Supermarkten kunnen vervolgens met elkaar concurreren in het zuinig omgaan met voedsel."

 

Klaver vindt het belangrijk om juist nu in actie te komen tegen voedselverspilling, omdat nog altijd een derde tot de helft van al het voedsel verloren gaat. Vorige week werden ook berekeningen van de voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal bekend, waaruit bleek dat Nederlanders dagelijks één op de vijf sneetjes brood weggooien. Bij elkaar zijn dat ongeveer 400.000 hele broden per dag.

 

Bijzonder groot probleem

De omvang van voedselverspilling in Nederland is groot, stelt Milieu Centraal: veertien procent van het eten dat we kopen, wordt gewoon weggegooid. Naast brood gebeurt dat ook erg vaak met rijst, pasta en aardappelen. "Voedselprijzen stijgen en een groot deel van de wereldbevolking lijdt honger. We moeten niet alleen onderzoek doen om verspilling tegen te gaan, maar ook concrete maatregelen nemen."

 

In België gaan de socialisten overigens nog een stap verder: daar wilden parlementsleden supermarkten verplichten hun onverkochte voedingswaren af te staan aan hulporganisaties. De sector reageerde toen niet bepaald verheugd, maar wilde "mits voldoende compensaties" het initiatief wel een kans geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.