'Maak informatie verspilling bij supermarkten openbaar'

'Maak informatie verspilling bij supermarkten openbaar'

Supermarkten moeten verplicht worden informatie over verspilling in hun winkels openbaar te maken, vindt Tweede Kamerlid Jesse Klaver (GroenLinks). Alleen zo is verspilling van voedsel tegen te gaan, meent ook de PvdA. Die partij zal het groene voorstel dan ook steunen.

Verspilling in kaart brengen

Klaver wil dat supermarkten in kaart brengen welk deel van hun voedsel nooit bij de consument terechtkomt. "Deze informatie is openbaar en zo wordt de klant geïnformeerd. Supermarkten kunnen vervolgens met elkaar concurreren in het zuinig omgaan met voedsel."

 

Klaver vindt het belangrijk om juist nu in actie te komen tegen voedselverspilling, omdat nog altijd een derde tot de helft van al het voedsel verloren gaat. Vorige week werden ook berekeningen van de voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal bekend, waaruit bleek dat Nederlanders dagelijks één op de vijf sneetjes brood weggooien. Bij elkaar zijn dat ongeveer 400.000 hele broden per dag.

 

Bijzonder groot probleem

De omvang van voedselverspilling in Nederland is groot, stelt Milieu Centraal: veertien procent van het eten dat we kopen, wordt gewoon weggegooid. Naast brood gebeurt dat ook erg vaak met rijst, pasta en aardappelen. "Voedselprijzen stijgen en een groot deel van de wereldbevolking lijdt honger. We moeten niet alleen onderzoek doen om verspilling tegen te gaan, maar ook concrete maatregelen nemen."

 

In België gaan de socialisten overigens nog een stap verder: daar wilden parlementsleden supermarkten verplichten hun onverkochte voedingswaren af te staan aan hulporganisaties. De sector reageerde toen niet bepaald verheugd, maar wilde "mits voldoende compensaties" het initiatief wel een kans geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top