Maaltijdboxen: “De consument is vragende partij” | RetailDetail

Maaltijdboxen: “De consument is vragende partij”

Maaltijdboxen: “De consument is vragende partij”
Jan Pollier, Carrefour Belgium

De tests die Carrefour deed met de Simply You-maaltijdboxen zijn voorspoedig verlopen. Op de RetailDetail Night komt Jan Pollier uitleggen hoe de supermarktketen dit innovatieproject heeft opgevat. 

Multidisciplinaire aanpak

In oktober konden consumenten in zestig hyper- en supermarkten van Carrefour maaltijdboxen bestellen: een proefproject dat meteen op een grote belangstelling mocht rekenen. Coördinator van dit innovatietraject is Jan Pollier, categoriedirecteur van groenten en fruit.

 

“De Simply You maaltijdbox werd ontwikkeld door een werkgroep ‘nieuwe ideeën’ die ik leidde in het kader van een logistiek project”, vertelt hij. “Een gezonde maaltijd bevat toch gauw zo’n 50% verse groenten. In die zin is het dus niet zo vreemd dat de categoriedirecteur groenten en fruit het project aanstuurt. Bovendien moet de logistieke flow flexibel, reactief en snel zijn, net als die van groenten en fruit. Maar onze aanpak is multidisciplinair, hoor: ook de digital director en een verantwoordelijke van de logistiek zijn nauw betrokken.” 

 

Stap voor stap

Wat de grootste uitdagingen zijn gebleken bij het opzetten van deze onderneming? “Het is een vernieuwend project, dus is het belangrijk om iedereen mee te krijgen, zeker binnen een groot bedrijf als Carrefour Belgium. Ook snelheid is een vereiste: om alles vers bij de klant te krijgen, moet het tijdsverloop tussen bestellen en afhalen zo kort mogelijk zijn.” 

 

Daarom besloot Carrefour om verschillende tests op te zetten en daar stap voor stap uit te leren, zowel qua logistiek als qua recepturen en assemblage: “Eerst hebben we dat op het hoofdkantoor gedaan, waar toch zo’n achthonderd mensen werken. Daarop volgde een test bij zestig geïntegreerde winkels.”

 

Nationale uitrol

De retailer houdt uitgebreide enquêtes bij de gebruikers om te achterhalen wat ze echt willen: “Daaruit leren we dat de klant wel degelijk vragende partij is. Consumenten verwachten flexibiliteit en voldoende keuze. De bekende foodtrends komen terug: er is vraag naar lokale producten, naar een biologische maaltijdbox… Versheid en kwaliteit zijn uiteraard een must.” 

 

Begin 2017 wil Carrefour het project nationaal uitrollen, vernemen we. “We zullen dan ook de mogelijkheid bieden om de Simply You box thuis te laten bezorgen. Dat is een kwestie van gemak, en de concurrentie doet het ook. Niet iedereen kiest hier echter voor. Met meer dan 750 winkelpunten in België beschikken we over een uitgebreid netwerk van afhaalpunten in ieders nabijheid.”

 

 

 

Meer weten over dit boeiende innovatieproject van Carrefour? Kom dan luisteren naar de presentatie van Jan Pollier op het Future of Food seminar van RetailDetail, in de aanloop naar de RetailDetail Night op 8 december. Schrijf je nog snel in om dit event niet te missen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.