Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken | RetailDetail

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken
Shutterstock

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

 

Kwaliteit bewaren

De Franse bakkersbond CNPBF had enkele dagen geleden al naar buiten gebracht dat het bij Unesco wil aankloppen om het Franse stokbrood tot immaterieel erfgoed te maken en dat het daarvoor de steun van de Franse president Macron zocht. Die steun heeft de bond nu gekregen: "De hele wereld kijkt met afgunst naar ons stokbrood en door het te erkennen als erfgoed, kunnen we de kwaliteit en het ‘savoir faire’ bewaren", aldus Macron volgens de VRT.

 

In Frankrijk is stokbrood al sinds 1993 wettelijk beschermd, althans bij de 33.000 bakkerijen die het land telt. Bij de supermarkten is dat niet altijd het geval, waardoor die bijvoorbeeld ‘namaak’ uit Oost-Europa kunnen invoeren. Volgens de bakkersbond voldoen die broden echter niet altijd aan de nodige kwaliteitsvoorschriften.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.