Makro en Deli XL stoppen verkoop kikkerbillen | RetailDetail

Makro en Deli XL stoppen verkoop kikkerbillen

Makro en Deli XL stoppen verkoop kikkerbillen

Op vraag van Wakker Dier zijn de groothandels Makro en Deli XL gestopt met de verkoop van kikkerbillen. Die worden vaak levend bij kikkers afgescheurd, afgeknipt of afgesneden, waarna die traag sterven.

"Niet meer van deze tijd"

"Onverdoofd bij kikkers hun pootjes afhakken voor consumptiegenot is gewoon niet meer van deze tijd, dat voelen deze groothandels goed aan", zegt Wakker Dier in een persbericht. Begin december verscheen kikkerbillen onverwacht in de winkelrekken bij Emté, dat na een actie van Wakker Dier op Facebook al snel besloot om ze niet langer te verkopen. Algemeen beschouwd verkopen supermarkten in Nederland zelden kikkerbillen.

 

Bij de horeca zijn ze wel nog te vinden op het menu, zij kopen het product dan weer in bij de groothandels. Wakker Dier besloot daarom om die groothandels aan te schrijven. Makro en Deli XL besloten daarop om onmiddellijk te stoppen met de verkoop, terwijl Sligro kikkerbillen uit Indonesië bande en nu bekijkt of het overstapt op een nieuwe leverancier of kikkerbillen volledig gaat bannen.

 

Nederland geldt als één va de grootste afnemers van kikkerbillen in Europa. Ze komen meestal uit Indonesië, China, Taiwan of Vietnam. De kikkers worden gewoon in het wild gevangen, wat ervoor zorgt dat hele ecosystemen worden verstoord en dat kikkersoorten met uitsterven bedreigd geraken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.